Var hittar jag ett fyra eller sex-kanaligt kopplingsur för att styra mitt halv-inteligenta hus?
Har tittat runt och sett på både rena kopplingsur(svindyra), eller mindre-PLC system typ : Siemens LOGO eller  Telemecanique ZELIO, men dessa verkar bara ha 4-kanaler.
Skall styra ytterbel, bilvärmare uttag, ventilation (2-4 steg efter väder) värmepump, nattsänkning,
+ lite till.
Och bör kunna ta emot larm från tex värmesystem ev från brandlarm mm.
Vilken klarar funktioner enligt ovan och vilken PLC är bäst?

Eller kan man använda en DUC?? vad kostar dessa?

//Göran
 
Siemens Logo kan du hänga på in/utgångsmoduler på upp till 24 in & 12 utgångar. Finns med både relä och transistorutg samt digitala & analoga ingångar.
 
Har provat båda två och jag föredrar logon.
 
Konult skrev:
Var hittar jag ett fyra eller sex-kanaligt kopplingsur för att styra mitt halv-inteligenta hus?
Har tittat runt och sett på både rena kopplingsur(svindyra), eller mindre-PLC system typ : Siemens LOGO eller  Telemecanique ZELIO, men dessa verkar bara ha 4-kanaler.
Skall styra ytterbel, bilvärmare uttag, ventilation (2-4 steg efter väder) värmepump, nattsänkning,
+ lite till.
Och bör kunna ta emot larm från tex värmesystem ev från brandlarm mm.
Vilken klarar funktioner enligt ovan och vilken PLC är bäst?

Eller kan man använda en DUC?? vad kostar dessa?

//Göran
Halvintelligenta ? Vad skilljer mot helt ? Jag har inte läst på något ännu men ska ha plc och reläteknik i våran styrning också, när jag väl hunnit så långt som till elinstallationen med bygget.. Vad kan du rekommendera och i hur stor utsträckning bör man göra hemmet e-hemaktigt  :-/
 
Varför inte en gammal PC med IO-kort? Finns ingen flexiblare lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.