Ska renovera taket på ett uthus från ca 1939. Tidigare har det varit tegelpannor med underlagspapp. Har rivit bort pannorna och tänker lägga nytt underlagspapp och sedan hade jag tänkt lägga plåttak av typen trapets. Men nu har jag stött på problem eftersom taket har en takfotslåda eller ”kinavipp” som jag har sett att det också kallas. Bifogar lite bilder hur det ser ut.

Någon som har bra tips hur jag löser det med takplåt? Går det böja plåten lite? Om man ska få att plåten ligger an utan böj i takfoten så krävs att läkten är 8 cm vilket känns som att ta i lite.

• Takfotslåda på gammalt uthus med synliga takbjälkar och avskalad underlagspapp, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt uthus med synligt träspont och en takfotslåda, redo för renovering med nytt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trapetsplåt eller andra färdiga profiler går inte att böja. Ska det bli bra så får du ta dit någon som falsar bandtäckning på plats.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Okej. Tack då vet jag att jag inte ska pröva böja.

Har kommit fram till att jag nog får bygga om takfotslådan så den inte får en vipp. Som jag förstått gjorde man så för att sista takpannan skulle få samma lutning som de andra och det behöver jag inte nu.

Skulle det kunna leda till några problem att bygga om takfotslådan? Eller finns det något annat smartare sätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.