Hej,
jag kan ingenting på området. Men vad är fördelarna respektive nackdelarna med tegel/betong kontra plåt?
Älvsbyhus har väl t.ex. alltid plåttak? ALla andra leverantörer tegel/betong?

Att plåt är billigare har jag förstått, men är det mycket sämre?

/Doppa
 
Plåt är dyrare, åtminstone om du vill ha riktig falsad plåt. Lägger du tegelpannor behöver du ingen råspont under så du slipper den och kostnaden för att spika dit den.

Med tegelpannor får du bredare vindbräden vilket lätt gör att huset ser klumpigt ut, som om arkitekten haft trubbig penna.

Vi valde plåttak mest av estetiska skäl.
 
doppa skrev:
Hej,
jag kan ingenting på området. Men vad är fördelarna respektive nackdelarna med tegel/betong kontra plåt?
Älvsbyhus har väl t.ex. alltid plåttak? ALla andra leverantörer tegel/betong?
Jag måste bara få påpeka att Älvsbyhus har betongtakpannor. :D
 
  • Gilla
Dipux
  • Laddar…
Hej Doppa!

Har nyligen lärt mig en geografisk skillnad. Själva har vi åkt runt i Östergötland och tittat på tegel/betong tak, men när vi hälsade på vänner i Norrbotten såg vi nästan bara plåttak. Vi fick förklarat för oss att tegel/betong+snö kan bli för tungt för en normal takkonstruktion. Har man tegel eller betong får man skotta bort snön ibland. Älvsbyn ligger ju norrut, kan det vara därför?
Sen inbillar jag mig att regnet låter mer på ett plåttak, men det kanske är marginellt??

/Vilma
 
Mina svärföräldrar har plåttak (vanligt trapetsformat) på garaget. Då och då (framför allt på sommaren) knäpper deras plåttak. :(
 
Smaken är som baken.
Själv har vi betongtakpannor. Taket blir då lite fetare=snyggare.
Regn på plåttak (eller hagel :D ) är inte att leka med om man är känslig för ljud.
 
Betongpannor vittrar efter en tid och man får sand i hängrännor och ev. på marken runt huset. Inte så kul om man har en altan i anslutning till huset.
Tegelpannor är detta fall bättre.
 
JesperS skrev:
Betongpannor vittrar efter en tid och man får sand i hängrännor och ev. på marken runt huset. Inte så kul om man har en altan i anslutning till huset.
Tegelpannor är detta fall bättre.  
Behandlade betongpannor släpper inte sand ifrån sig.
 
braggan skrev:
Hej,

Vi skall bygga med Älvsbyhus och de har plåttak som standard, dock med Kami TerraPLEGEL som tillval. Är det någon av Er som byggt med Ä-hus gjort detta tillval och vad tycker ni om det? Vårt hus blir ett enplans modell Tyr. Vi har inte frågat efter prisskillnaden än, vill kolla först med experterna om råd.  

Tackar på förhand
Braggan
Med risk för att bli tjatig: Vi får betongtakpannor på vårt Älvsbyhus och det är inte ett tillval här i Stockholm iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.