3 063 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Platta på mark till kallgarage?
Hej
Jag skall bygga ett kallgarage som jag tänkt "ställa på platta på mark".
Min fråga är huruvida någon kan det här med hur tjälen kan flytta på hela rasket. Är det OK att ställa en oisolerad platta på mark när vi har lera under kåken? Hur djupt måste man i så fall gräva ut för att inte få några problem med tjälförskjutningar och så?
Tacksam för inlägg från alla som har erfarenhet från detta...
Jag skall bygga ett kallgarage som jag tänkt "ställa på platta på mark".
Min fråga är huruvida någon kan det här med hur tjälen kan flytta på hela rasket. Är det OK att ställa en oisolerad platta på mark när vi har lera under kåken? Hur djupt måste man i så fall gräva ut för att inte få några problem med tjälförskjutningar och så?
Tacksam för inlägg från alla som har erfarenhet från detta...
Hej
Tack för svaret...
Så hur långt under markytan ligger din platta (ner till underkant)? Har du tjälfarlig mark (lera eller dylikt) eller vad står det hela på?
Vet du också någon bra bok om ämnet? Jag har själv "Garageboken" men det beskriver inte specifikt platta på mark för kallgarage. Det är faktiskt så att den snarare tar upp att "platta på mark - det har man till varmgarage".
Tack för svaret...
Så hur långt under markytan ligger din platta (ner till underkant)? Har du tjälfarlig mark (lera eller dylikt) eller vad står det hela på?
Vet du också någon bra bok om ämnet? Jag har själv "Garageboken" men det beskriver inte specifikt platta på mark för kallgarage. Det är faktiskt så att den snarare tar upp att "platta på mark - det har man till varmgarage".
Hej igen
Tja plattan är nog c:a 15-20 cm tjock, och den sticker upp c:a 10cm ovan mark, tror jag. Den bok jag har sett har jag inte läst själv men dn fin på adlibris.se
Författare: Per Hemgren
Förlag: ICA bokförlag
Bandtyp: Inbunden Språk: Svenska
Utgiven: 200204
Upplagenummer: 1 Vikt i gram: 550
Antal sidor: 96
ISBN: 9153419278
Kategori: Naturvetenskap & Teknik / Teknik / Husbyggnad
Tja plattan är nog c:a 15-20 cm tjock, och den sticker upp c:a 10cm ovan mark, tror jag. Den bok jag har sett har jag inte läst själv men dn fin på adlibris.se
Författare: Per Hemgren
Förlag: ICA bokförlag
Bandtyp: Inbunden Språk: Svenska
Utgiven: 200204
Upplagenummer: 1 Vikt i gram: 550
Antal sidor: 96
ISBN: 9153419278
Kategori: Naturvetenskap & Teknik / Teknik / Husbyggnad
Härligt Helge!
Boken är beställd...
Tack!
Boken är beställd...
Tack!
Liknande trådar
-
Tillbyggnad, platta på mark mot befintlig källare?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Platta på mark till litet förråd
Grund & Markarbeten -
Golvbyte till parkett - 1968 platta på mark
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta platta till befintligt plåtgarage + markarbete. Tips och idéer sökes
Grund & Markarbeten -
Platta på mark till uterum
Grund & Markarbeten