127 läst · 2 svar
127 läst
2 svar
Platta på mark, krypgrund eller källare (70-talshus)
Vad är egentligen att föredra om man kollar på 70-talshus? De flesta möjliga hus är byggda runt 70-tal (slutet av 60-talet, början av 70-talet samt i mitten eller i slutet av 70-talet).
Hela stan/kommunen består av Postglacial sand och Glacial lera (antar att båda är likvärdiga?). Vilken husgrund är att föredra och varför?
Skulle rekommendationerna för hus äldre än 70-tal och 80-talshus skilja sig från rekommendationerna för 70-talshus?
Som jag förstår det är alla dessa husgrunder riskkonstruktioner men källare är kanske lite bättre trots sand/lera? Man har bättre koll och en källare bör vara oinredd och dränerad? En krypgrund förstår jag att man bör rensa bort organiskt material från och ställa in en avfuktare i? Vad gör man med platta på mark? Hur undersöker man eller åtgärdar dess risker?
Vilken grund är enklast för en lekman att bedöma och underhålla?
Hela stan/kommunen består av Postglacial sand och Glacial lera (antar att båda är likvärdiga?). Vilken husgrund är att föredra och varför?
Skulle rekommendationerna för hus äldre än 70-tal och 80-talshus skilja sig från rekommendationerna för 70-talshus?
Som jag förstår det är alla dessa husgrunder riskkonstruktioner men källare är kanske lite bättre trots sand/lera? Man har bättre koll och en källare bör vara oinredd och dränerad? En krypgrund förstår jag att man bör rensa bort organiskt material från och ställa in en avfuktare i? Vad gör man med platta på mark? Hur undersöker man eller åtgärdar dess risker?
Vilken grund är enklast för en lekman att bedöma och underhålla?
Redigerat:
Liknande trådar
-
Krypgrund eller platta på mark?
Grund & Markarbeten -
Platta på mark eller krypgrund (eviga frågan)
Grund & Markarbeten -
Vad är billigast, platta på mark eller krypgrund?
Grund & Markarbeten -
Både platta på mark och krypgrund, dumt eller bara "overkill" ?
Grund & Markarbeten -
Göra krypgrund till platta på mark
Grund & Markarbeten