Hej på er!

Har nyligen köpt ett äldre hus med torpgrund, har börjat att riva upp golven för att isolera om dem, men tyvärr så räcker inte utrymmet under till bjälklag och ventilation.

Så nu funderar jag istället på att gjuta platta inne i huset. Finns det några hinder för detta eller ngt som man bör tänka på innan man sätter igång.

Jag håller på med ungefär samma sak :) Finns väl inga speciella hinder vad jag vet, men det blir mycket jobb med att gräva, lägga dit makadam, isolering, gjuta mm. Ska du göra om värmesystem, kan du ju gjuta in golvvärme i plattan, så tänker vi göra...
/Kristian

Mycket jobb är jag medveten om att det blir :), men man sliper att bekymra sig om eventuell fukt i grunden i framtiden så det kan nog vara värt jobbet! Jag funderar även på att göra om torpgrunden, har lite svårt att göra en fin platta invändigt samtidigt som syllen ligger på en stensockel som ser ut att rasa :(. Men vi får se huset ska ju bli klart ngn med.

Ja, jag kommer att göra om värme systemet har direktverkande el idag, men vet inte om jag ska lägga in golvvärme eller köra på traditionella radiatorer. Hur mycket isolering tänker du ha under plattan? Har hört siffror på 200mm om man ska ha golvvärme i plattan.

Hej på dej och tack för svaret! Nu ska jag ut och gräva lite och kanske bryta upp lite golv kul fredagsnöje inte sant!

/Johan

Göt platta i gammal torpargrund i somras efter rekommendation från min byggare. Torpargrund på rätt sätt kräver isolerade sockelstenar som är väldigt svårt att få till i en gammal granitgrund. Hans rekommendation var, urgrävd grund (jag grävde ur ca 50 cm), Lecakulor som isolering (ytstabiliseras med cementvatten), armering och ev. golvvärme. Timmerväggarna isoleras med 45 mm markisolering så att expansionsmöjlighet finns och att trät är isolerat från plattan då den måste ligga så högt att kontakt med grundstenarna undviks

Trevligt att fler än jag pysslar med detta. Hur som helst, har ngn hört om någon som skulle fått problem med gjuten platta och myror. De små gynnarna lär tycka om att göra gångar och bosätta sig i isoleringen under plattan, för där är torrt och varmt. Hur kan man förhindra att detta skulle kunna ske, blanda myrgift i betongen ;), eller?

Själv håller jag på med o skottar, och skottar, och........
Så småningom skall det väl bli nått.

Har aldrigt hört det problemet, men det skulle kanske kunna uppstå om man har en otät grund. På mitt hus är grunden rätt dålig så jag har bestämt mig för att lyfta huset och göra en helt ny grund.

Har någon erfarenhet av att lyfta hus för att göra ny grund så är jag tacksam för tips!

/Johan

Om du tänkt lägga ett isolerat bjälklag på plattan lär det vara ganska noga med vetilation mellan plattan och bjälklaget/isolerinen. Bjälkarna får ej heller ligga mot plattan utan skall ligga på metall distanser, lämna inget byggavfall på plattan typ spån od. Det var vad Byggingenjörnen sa som besiktade vårt hus inför köpet, eftersom lösningen med igengjuten torpargrund fanns i huset.

Jo, jag skulle vara tacksam om du kunde förklara närmare hur du gått tillväga med din platta. Det lät som en intressant lösning. Hur gjorde du för att se till att stenfoten skulle hålla tätt, tex?

Väntar med spänning på svar

Tack på förhand

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.