Jag har fått en offert på platta (c:a 32m2) för utbyggnad av befintligt hus med krypgrund.
Dränering är gjord och i samband med detta en utgrävning för grunden (jag hade planerat krypgrund först)
De återfyller med erf. makadam på fiberduk. (min beräkning 20-25 m3)
Paddning behövs ej säger dom.
De murar igen bef. inspektionshål i krypgrunden (jag ska själv göra ett nytt på annan plats)

På makadammen bygger de en grund av isolerade kantelement och 100+100mm cellplast. På isoleringen lägger de armering och gjuter sedan med min 10cm betong. Under bärande väggar gjuter de med 200mm betong och lägger 100mm cellplast. Toleranser för lasergjutning ±8mm.
I offerten ingår framdragning av kallvatten från befintlig varmvattenberedare(c:a 10m), till toalett i utbyggnaden, med avstängningskran vid befintlig varmvattenberedare (Jag tänker ha en separat varmvattenberedare i utbyggnaden). Från ny matning drar de två 16 rör till handfat. De drar fram avlopp under hus från bef. badrum (c:a 10m) till luftare, wc, handfat, golvbrunn och TM.
De lägger potentialutjämnare och golvvärme med tomrör för givare i betongen.
I offerten ingår utöver ovan angivet kostnader för resor, handverktyg, arbetsledning, egenkontroll, upprättande av arbetsmiljöplan och drift och skötselpärm, hyrmaskiner och byggstädning inkl. deponiavgifter. Jag själv gör slutstädningen.

Pris inkl moms: 90,000kr, varav arbetskostnad 25,000kr

Är detta rimligt?
Det verkar dyrt tycker jag.

Jag har tidigare fått pris "mellan tummen o pekfingret" på 50-55,000kr av 2 olika entrepenörer som varit hos mig men av olika anledningar (bl.a sjukdom) inte skickat någon offert.
(Jag bor på västkusten)

1000kr/m2 brukar man räkna med.

egl skrev:
1000kr/m2 brukar man räkna med.
Jag skulle snarare säja 1500kr/m2 för en 200mm isolerad platta om man inkluderar återfyllning.

Jag hade räknat med max 2000kr/m2 eller kanske lite drygt det, inkl moms, men priset jag fick verkar vara ordentligt i överkant.

F
Kbvadratmeterpriset blir naturligtvis högre på en liten platta än på en stor men tycker att materialbiten verkar relativt hög. Kantelement och isolering bör inte kosta över 15ooo:- för 32m2 (räknar då med 6,5m3 isolering S100 + 25 meter 300mm L-kant vilket antagligen är mer material än vad som behövs). Armering kostar lite???? Kanske 3000 kr golvvärmeslang ( räknade på 100m a´25kr) Lite avlopp och PEX slang eller koppar till vattnet, max några tusenlappar. Makadam beroende på avstånd till kross gissar på mellan 12ooo-20ooo:-. Min känsla är att det är ett ca 20.000kr kvar till hyrmakiner.......

EDIT : Glömde 7000-10000kr betong med..... Fortfarande ganska dyrt. Har höftat/gissat med ganska höga orabatterade priser. Lite rundringning och tjatande så går det antagligen att sänka en hel del.

Redigerat:
Med golvvärme 1800kr/kvm ex moms. Men då inkluderas ju även shaktning, transport och tippavgifter, dränering, dagvattensystem osv... Och en del av det var om jag förstod rätt redan klart. Så 90k låter saftigt.

Priser beror på var i landet man vill bygga.
Norra Halland berörs av byggkonjunkturen i Göteborg med omnejd.
Där har det hänt en hel del den senaste tiden, företagen har fått fler uppdrag,
uppgången lär fortsätta.
Detta medför högre priser och mindre intresse att ta småjobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.