1 037 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Platsbygger skåp, golv till tak. Skåpet blir 2,7 m högt, alla skivor är 2,4 m. Hur hade ni gjort?
Som titeln lyder. Bygger ett platsbyggt skåp i köket, det kommer gå från golv till tak och blir således ca 268-272 cm högt (gammalt hus).
Det är högsmalt till formen, bara 40 cc mellan reglar där det är som bredast, så det är inte mycket skiva jag behöver.
Vad hade ni klätt det med? Jag vill måla det sedan. Men det som annars hade varit standard, t.ex mdf, kommer bara i skivor som är 1200 eller 2440 mm. Det enda som finns i butik som är längre är gips, och det funkar väl men känns sådär kul. Visst kan man ta flera mindre skivor, men då måste man spackla en skarv som jag tvivlar på blir snyggt i längden när huset rört lite på sig några år.
Det kommer sitta en utanpåliggande IKEA Bodbyn dörr på. Detta gör också att gips blir lite dumt eftersom det då blir osb + gips ( = 22,5 mm) innan man är inne i regelvirke att fästa gångjärnet i.
Edit: när jag googlar runt kommer råspånt upp som förslag i liknande trådar, men det kan väl inte vara något bra, eller?
Det är högsmalt till formen, bara 40 cc mellan reglar där det är som bredast, så det är inte mycket skiva jag behöver.
Vad hade ni klätt det med? Jag vill måla det sedan. Men det som annars hade varit standard, t.ex mdf, kommer bara i skivor som är 1200 eller 2440 mm. Det enda som finns i butik som är längre är gips, och det funkar väl men känns sådär kul. Visst kan man ta flera mindre skivor, men då måste man spackla en skarv som jag tvivlar på blir snyggt i längden när huset rört lite på sig några år.
Det kommer sitta en utanpåliggande IKEA Bodbyn dörr på. Detta gör också att gips blir lite dumt eftersom det då blir osb + gips ( = 22,5 mm) innan man är inne i regelvirke att fästa gångjärnet i.
Edit: när jag googlar runt kommer råspånt upp som förslag i liknande trådar, men det kan väl inte vara något bra, eller?
Det går att köpa (beställa hem) längre skivor på en vettig byggvaruhandel. Denna butik verkar exempelvis sälja i längder upp till 2800mm. https://www.trabutiken.se/shop/mdf-skivor-15748p.htmltorparavgrund skrev:Som titeln lyder. Bygger ett platsbyggt skåp i köket, det kommer gå från golv till tak och blir således ca 268-272 cm högt (gammalt hus).
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Måste den sidan vara obruten då? Förr när det byggdes sånt här var man ju tvungen att använda det man hade och en del lister//midjor hamnade ju där av givna anledningar.
Det är förstås sant, jag skulle kunna ta 2 st 1200 mm skivor och sätta någon snygg list över. Så enkelt löst.S Stefan1972 skrev:
Nu när du säger det känns det så uppenbart, men se vilken tur då att det finns forum som kan få en att förstå när man stirrat sig blind på något.
Liknande trådar
-
Hur få bort fastlimmat golvskåp`?
Kök -
Fördelare till golvvärme saknar skåp/tätning?
Värme allmänt -
Shuntskåp golvvärme, Tomrör eller PE-Xa in i skåpet?
Värme allmänt -
Vägguttag golvvärmereglering (golvvärmeskåp)
El -
Byta från integrerade till fristående kyl och frys, på golvet eller skåpstommebottenplattan?
Vitvaror