Har fått i uppgift att bygga platsbyggd bokhylla, någon som gjort? Skulle behöva lite inspiration,
Den kommer att byggas med 19mm MDF och ev köksstommar, ska sätta mig ner i morgon å skissa lite. Har några idéer men tar gärna i mot flera.

Hur långa hyllplan vågar man göra, så att mdf inte sviktar om det kommer för mkt vikt på?
Det beror ju även ur långt det är mellan bärande bitarna sitter men ca?
 
Jag har en Lundia-bokhylla som väl nu är 40 år och med lamellskivor i hyllplanen. Nu börjar 1-metersplanen svagt sacka (uppslagsverk) men 75-cm planen håller sig fint. Ju kortare, ju mer stabila, naturligtvis. Med MDF borde 60 cm vara säkert.
 
Använd sagulator så kan du se hur mycket olika material sviktar med en viss vikt. Googla sagulator.
 
Vi byggde en platsbyggd bokhylla för ett par år sedan, med hjälp av en snickare. Ska se om jag kan knäppa en bild och visa.

Tänk på att mdf innehåller formaldehyd och att dammet ska hållas utomhus. Såga inget i det när du är inne! Vår snickare hade sågat till alla bitarna innan han kom hit, men ändå var det saker som behövde sågas till/justeras på plats inne i huset. Dammet från mdf-skivorna gjorde att jag blev överkänslig mot formaldehyd och oändliga timmar av dammsugning och torkning under ca 1 års tid, innan jag kunde vara i det rummet igen.
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Jag använde limträskivor till mina bokhyllor, tycker det känns rejälare men det funkar säkert bra med MDF också.
 
bonnier skrev:
Jag använde limträskivor till mina bokhyllor, tycker det känns rejälare men det funkar säkert bra med MDF också.
har du några bilder:)



Marlen Eskilsson skrev:
Vi byggde en platsbyggd bokhylla för ett par år sedan, med hjälp av en snickare. Ska se om jag kan knäppa en bild och visa.

Tänk på att mdf innehåller formaldehyd och att dammet ska hållas utomhus. Såga inget i det när du är inne! Vår snickare hade sågat till alla bitarna innan han kom hit, men ändå var det saker som behövde sågas till/justeras på plats inne i huset. Dammet från mdf-skivorna gjorde att jag blev överkänslig mot formaldehyd och oändliga timmar av dammsugning och torkning under ca 1 års tid, innan jag kunde vara i det rummet igen.

ne, kommer såg allt utomhus, det dammar så.... mmm det visste jag inte ens fanns i mdf, på jobbet har vi prova målat formaldehyd fri färg,

posta gärna bilder:)
 
har prov räknat lite, tanken är att använda köksstommar, sedan sätt 2st 19mm mdf i mellan å sedan montera lister där, för att få den riktiga känslan. men hur jag än räknar så kommer det inte bli bra mot väggen.

har ni några bra tips?

man kan göra mindre lister men det kommer se konstigt ut, sätt en passbit,.... blir inte samma känsla. alt bygga helt egna stommar och, vilket kommer ta mkt längre tid
 
Hej,
allt beror ju på hur stort du sa ha den men jag hade byggt med 22 mm MDF. Anledningen till det är att det blir stabilare och att du får mer att skruva i än 19mm.
Jag har byggt mitt kök med 22mm MDF och det sitter som berget... än så länge. Lådorna och fronterna gjorde jag i limträ men det har en tendens att böja sig.

Viktigt att förborra och försänka innan du skruvar. Lycka till!
 
Här har du min tråd, det finns bilder på sidan 2 på det färdiga resultatet!

https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/180378-bokhylla-materialval.html

Jag kan beskriva mer ingående om du behöver det, men nu efter 3-4 år med rejäl last på hyllorna så har de inte böjt sig det minsta! :)

Edit: Hittade en beskrivning jag gjorde till en bekant som skulle ge sig på samma typ av bygge! Se bifogad fil!
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Närbild av grå bokhylla intill ett fönster och ovanför en vit radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser bokhyllan ut idag, närbild.
 
  • Gilla
berne88 och 1 till
  • Laddar…
Nyrenoverat rum med vitmålat golv och bokhylla som fungerar som rumsavdelare vid ett fönster med ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helhetsbild när vissa detaljer saknades, här höll vi på att måla golvet.

Skissen:

Skiss av ett hörn med öppna bokhyllor och skåp som fungerar som rumsavdelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den högra sektionen av bokhyllan fungerar som rumsavdelare. Hyllorna är öppna från båda håll och skåpen går att öppna från båda håll.
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
krillek skrev:
Här kan du få lite inspiration till bokhylla byggd på IKEA-stommar och IKEA Billy: [länk]

[bild]

Bilden från Gods och Gårdar - Tinas blogg

exakt så är min tanke att bygga. med fina lister som raman in allt, å man får en fin helhet på det.

killen ska ha sin tv i mitten, så det kommer bli underskåp och sedan hyllor över å på sidorna.

mitt problem är fort att vet hur jag ska lösa det väggen, då min tanke är att köpa stommar, sedan sätta en 19mm mdf i mellan stommarna, å sedan en list utan på. som man fräser i rärr mått med mina detaljer.

men det bli ett klapp mellan stommen slut å väggen... vill helst inte ha en passbit där, å hylla kan man inte heller ha då den blir så liten.

så det verkar nästan som mitt enda alt är att sätta en bredare list på varje sida, sedan en skivan som ligger ovan på. å sedan fort med hyll systemet upp på det sen. då kan man gå vägg till vägg
 
Det finns mdf med med mycket lite formaldehyd, MDF EO är en sort. Valchromat har också låg emission. Finns genomfärgad formaldehydfri mdf med =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.