Hej,

vi ska beställa ett ikeakök och har valt stomme för inbyggnad av ugn och häll.

Ugnen vi har köpt har djupet 56,9 cm.

Vår elektriker är inte säker på att det finns plats bakom ugnen för att koppla in elen och vill därför dra den åt sidan och ta ut plats i bakstycket på ett skåp istället. Något som vi gärna vill undvika om det går...

Av bekanta har jag hört att de har kopplat in sina ugnar med vanlig stickproppskontakt på ytan bakom ugnen. Men det kanske beror på hur djup ugn man har köpt? Eller är det standard att man får plats med elen bakom ugnen?

Brukar det finnas plats för att koppla in el bakom ugn/häll eller vad har ni för erfarenheter?

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
BirgitS
Det är vanligt att det finns plats för vägguttag och kontakt bakom inbyggnadsugnar. Du får kolla upp om ugnen är helt rak baktill eller om det finns något ställe där det finns mer tomrum där det går att få plats med uttag och kontakt.

När jag byggde IKEA-kök åt en dotter för några år sedan fick jag sätta uttaget ganska högt för att inte krocka med ugnen när den sköts in. Typ 2/3 av ugnen var djupare än högst upp.
Ni kan inte sätta det under skåpen då, vad har ni för sockel-benhöjd? Och då ta upp ett hål i botten på skåpet för kontakt?

Har ni utrymme så fundera på att dra fram skåpen ca 5cm (eller mer om avlopp ska rymmas) och få ett installationsutrymme bakom. Extra 5cm djup på bänskivan är trevligt för arbetsytan.

P
Löste det så här i vårt kök. I skåpet över ugnen har vi micro som inte är lika djup.

Edit: Nu ser jag att du ska ha ugnen under hällen. Kan du sätta uttaget i skåpet bredvid ? så brukar man ju göra med diskmaskinen.

Köksskåp med inbyggd mikrovågsugn och ugn från Siemens, oavslutad installation, vägguttag synligt ovanför ugnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
P
Ett infällt uttag tar inte speciellt mycket plats + att IKEA skåpens baksida sitter 1cm från väggen så det borde finnas plats. Vill/Måste elektrikern sätta ett utanpåliggande uttag så förstår jag dock.

Sen att ha uttaget precis bakom gör det lite jobbigt att montera eller demontera ugn/micro pga det blir lite bökigt att ansluta/lossa kontakten. Kablarna brukar var så där retsamt förkorta.
Lättare om man har kontakterna ovan eller under.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Varför är det så viktigt att t ex uttaget till diskmaskinen är placerat i diskbänksskåpet så man kan koppla ur den utan att behöva dra fram maskinen samtidigt som inbyggnadsugnens uttag ska sitta så svårtillgängligt som möjligt?

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Jag fick flytta mitt utanpåliggande uttag i skåpet till längs till sidoväggen/stommen för Ikea ugnen bottnade i uttaget.. Det gäller om det är utanpåliggande.

Inbyggnadsugnar brukar ha krav på ventilationsspalt bakom och ovan ugnen. Det bör finnas utrymme för uttag och kontakt.

När jag bytte kök så kopplade jag både ugn och hällen via en kopplingsdosa som sattes strax under bänkskivan. Där var det mera plats än längre ner. Ugnen är inte lika djup hela vägen. ( i alla fall ugnen jag köpte på Ikea) Matningen till dosan tog jag från gamla spisuttaget som satt ganska långt ner på väggen.
Hoppas att det hjälpte dig.
https://www.ljustema.se/Kopplingsdo...sdosa-med-5-pol-plint-ip54-7340067301515.html

//AA

A
TS har flyttat...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.