Har kollat på forum, snackat med hantverkare, golvläggare och annat löst folk :)
Blir ändå inte klok på hur jag ska göra. Har ett källarrum som är klinkat. Jag vill helst inte bila upp golvet utan tänkte lägga ett trägolv. Har köpt ett ekplank som är 9 mm med 2 mm slityta. Platon har några lösningar som verkar intressanta. Kille på känt byggvaruhus menar på att Platon Stop orginal är tillräckligt. Det håller borta fukt underifrån så det inte kommer i kontakt med trä. Behöver inte spånskiva utan golv rätt på mattan. Viktigt då att ha rent och fint innan man lägger. Jag tänkte för mig själv, vart blir ev fukt av isf? Kapslar man in den, eller vad händer? Har platonmatta på ytterväggarna, men det finns viss kapilläreffekt. Jag har gjort testet med plast på golv och ja, det blir viss fukt, dock inte mycket.
En golvläggare sa platon med någon form av ventilationslist och golvspånskiva. Det bygger ca 30 mm, utan att ens golvet är ditlagt.
Vill kolla mig för så mycket det går. Vill absolut inte göra ett hastjobb, men heller inte bila ut med allt vad det innebär. Vad tror samlad expertis på detta forum om mitt lilla dilemma?

System Platon är väl beprövat och en ekonomisk lösning. En annan betydligt mer komplicerad lösning är att montera ett golv med mekanisk ventilation typ Nivell.

Platonmattan håller delvis kvar fukten där den inte gör skada, dessutom skapar den en luftspalt under golvbeläggningen.

Platon har system för luftad sockel, det går ut på att man har platonmatta mot väggarna med, som tillåter den fuktiga luften under platonmattan som ligger på golvet att vädras ut genom en golvlist som har en luftspringa.

Sök vidare på platon så hittar du det där.

//

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.