Är ute efter knoppar som har en mutter i sig och som en skruv kan gå igenom eller där det är en ingjuten skruv.
Här är en bild på vilka jag menar
http://www.rockler.com/product.cfm?page=6359&rrt=1

Var skaffar man enklast sådana utan att beställa från ovan nämnda USA-site? Vill gärna ha metriska gängor.

Redigerat:
Googla efter "vred och rattar" eller titta om inte Theofils har .

Hör med en vanlig järnhandel.

Wiberger har det du behöver skulle jag tro

axminster.co.uk har ett billigt set. Tror det är metriska gängor.

katos skrev:
axminster.co.uk har ett billigt set. Tror det är metriska gängor.
Köpte det setet för ett år sen ungefär. Det är verkligen prisvärt. Dock är det 1/4" Whitworth och inte metriskt.
Det är dock kompatibelt med 1/4" UNC. (W & UNC är enligt Sifvert skruv kompatibla i alla fraktioner utom 1/2")

Dels är det väl så att jiggar inte behöver vara så metriska i handtagen,
man passar ändå in det mot något annat som finns i lådan - och det går på ett ut.

Dels har jag massor av såna skruvar och muttrar ändå så jag kompletterade bara med en gängtapp för 1/4" UNC på Sifvert skruv.
Även Biltema har vissa UNC-sorter, men man kanske måste köpa hela sortiment och då faller det väl lite.

Trist att engelsktalande länderna fortfarande hänger fast i tum. Dom har ju mycket fina grejer man skulle vilja köpa för en billig slant nu för tiden men jag är allergisk mot tum. Kommer alltid att bli att man skulle vilja göra något annat med en skruv och då passar ju inte de vanliga muttrarna man har. Wiberger hade skapliga. Någon som vet vad dessa saker och set heter på tyska?

Slasher2 skrev:
Trist att engelsktalande länderna fortfarande hänger fast i tum. Dom har ju mycket fina grejer man skulle vilja köpa för en billig slant nu för tiden men jag är allergisk mot tum. Kommer alltid att bli att man skulle vilja göra något annat med en skruv och då passar ju inte de vanliga muttrarna man har.
Irriterande mellan varven förvisso, men en cross over är inte så ohanterlig som det lätt kan verka, och det vanliga systemet tillåter ju inte heller att man sätter en M4-mutter på en M5-skruv. Klassiskt dilemma m.a.o. Välja bort de roliga sakerna, eller utöka sortimentet av maskingängade detaljer?

T-Bultarna som hör till dessa knoppar i Axminster kitet vore jag däremot tacksam att veta
var i Sverige dessa finns.................
Wiberger hade väl inga

Kolla med Sifvert skruv, de lär ha. Länken finns i inlägg #7 ovan.

T-skruvarna är väldigt lättillgängliga om man orkar lägga en minuts jobb på att trolla fram dem på egen hand... ta en vagngsbult (M8 eller M6) i önskad längd och slipa/fila av sidorna på skallen så fungerar den utmärkt i ett T-track. Bifogar en liten bild på en skruv jag slipat till på bänkslipen...

• vagnsbult till t-track.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det var ju ett smidigt alternativ! Dags att pröva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.