164 läst · 4 svar
164 läst
4 svar
Plastic Padding som härdar dåligt/sakta?
Jag har spacklat och fyllt lite gropar med Plastic Padding Elastic, men antagligen tog jag för lite härdare eller blandade dåligt för att det har inte härdat ännu efter ett dygn. Iofs så är det inte speciellt varmt utan runt +10. Kan jag hoppas på att det härdar med tiden eller?
Hej.
Jag råkade också ut för dålig/långsam härdning. Instruktionen 3-4 cm härdare till spackel av en golfbolls storlek / 40ml är lite svår. Så jag mätte upp 40ml och vägde vilket blir ungefär 75-80 gram. Utifrån vikten av den mängd spackel jag vill använda blir det lättare att dosera härdare. Nästa gång fungerade alldeles utmärkt.
Jag råkade också ut för dålig/långsam härdning. Instruktionen 3-4 cm härdare till spackel av en golfbolls storlek / 40ml är lite svår. Så jag mätte upp 40ml och vägde vilket blir ungefär 75-80 gram. Utifrån vikten av den mängd spackel jag vill använda blir det lättare att dosera härdare. Nästa gång fungerade alldeles utmärkt.
Min erfarenhet är att det härdar på en kvart vid +20 och flera timmar vid +15, så det verkar inte orimligt att det kan ta "en evighet" vid +10. Om det finns möjlighet kan du ju testa att värma lite med en kupévärmare och se om det härdar..
I mitt fall härdade det till någorlunda acceptabelt, ej fullt, på några timmar vid rumstemperatur. Har ingen aning vad som händer vid låg temperatur och om man blandat i alldeles för lite härdare. Det kan ju hända att det finns en nedre brytpunkt där härdningen avstannar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Populärt i forumet
-
Hur stor skillnad mellan färgerna bör det vara för att bli snyggt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla om själv - vart börjar man? Hjälp en nybörjare
Färg, Måla & Tapetsera -
Äggoljetempera på akrylfärg
Färg, Måla & Tapetsera -
Plastic Padding som härdar dåligt/sakta?
Färg, Måla & Tapetsera -
Eternitplattor målade i fel färg - vad göra?
Färg, Måla & Tapetsera