2 443 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Plastfolie under parkett
Ska lägga en furuparkett ovanpå golvspånskiva. Kommer att använda någon form av foam/lumppapp, etc.
Frågan är bör jag lägga en plastfolie först (mellan golvspånet och foamen)? Huset är ett nybyggt (fritidshus) på krypgrund.
Frågan är bör jag lägga en plastfolie först (mellan golvspånet och foamen)? Huset är ett nybyggt (fritidshus) på krypgrund.
Om man inte har något diffusionstätt skikt längre ner i golvkonstruktionen ska det inte skapa något fuktproblem. Och ner mot en krypgrund skulle det t.o.m kunna vara bra. Men jag är inte helt säker på det.. (...än, måste isåfall fundera lite ).
Jag trodde förövrigt att frågan som ställdes gällde ett mellanbjälklag, men det kan ju lika gärna vara golv mot krypgrund, ja.
Jag trodde förövrigt att frågan som ställdes gällde ett mellanbjälklag, men det kan ju lika gärna vara golv mot krypgrund, ja.
Det enda är väl en förhöjd fukthalt i golvet i värsta fall. Sen om det är nog för grogrund av mögel vet jag inte. Varför riskera? Sen i en krypgrund ska väl plasten ligga på marken med fall mot grunden och 100mm öppning mot grund. I en vägg ventileras ju fukt ut, och du har ett difföppet skikt som hindrar inträngning av fukt i konstruktionen, det har du inte i ett golv. Kanske trossbottenskivor då ev.