Ska man ha plastfilmen eller inte i ytterväggarna i tvättstuga när man sedan kommer måla eller sätta våtrumstapet? På golvet kommer det golvbrunn och klinkers. Jag har redan plastat väggarna men inte gipsat än.

/Johan

Att det är just tvättstuga och med våtrumstapet påverkar inte i sig huruvida du ska sätta plast, i alla fall inte i någon större utsträckning. Det är husets konstruktion i stort som avgör.

Det är är ett nybyggt hus med trästomme. Plasten sitter i alla väggar och tak förutom i badrummen där jag har skippat plasten pga tätskiktet som kommer innan kakel. Bör man inte göra samma sak i tvättstugan?

Det behövs inte. Du har inte alls samma fuktbelastning där, i synnerhet som det täta skiktet på väggarna inte är klätt med keramik. Jag hade behållit plasten, definitivt.

Jag tror inte heller att filmen behöver tas bort, frågan är vad försäkringsbolagen tycker för att färsäkringen ska gälla?

Detta står t.ex. under goda råd på http://www.viivilla-kokochbad.se/satellite/sat_articles.asp?articleid=3158 :"Om bjälklaget är av trä är det klokt att använda godkänd plastmatta enligt GVK som tätskikt. På yttervägg med byggfilm, ångspärr rekommenderas också plastmatta som tätskikt eftersom plastmattan har ett betryggande ånggenomgångsmotstånd."

Det som jag tycker verkar enklast just nu är att ha kvar filmen och måla med våtrumsfärg. Vad är försäkringsbolagens krav och vad är deras goda råd?

Vad gåller ångmotståndet så är inte det ett problem längre. Det finns tätskikt för keramik som i princip är uppe i samma klass som matta.

Jag tänkte på delen "På yttervägg med byggfilm, ångspärr rekommenderas" i citatet ovan. Det ska väl inte vara nödvändigt att använda samma fuktspärr på väggen som vid kakling när man målar våtrumsfärg i en tvättstuga. Vad som sunt förnuft säger om att det inte behövs i och med att det inte någon större fuktbelastning behöver inte gå ihop med vad försäkringsbolagen tycker...

Jag har köpt tätskikt av den nya godkända typen till två badrum och till golvet i tvättstugan, de är inte direkt billiga. Tanken med att måla färg istället för att sätta kakel var att spara en slant, det skulle då vara snopet om man behöver använda samma dyra tätskiktssystem här.

Tack jon_h för svaren. Jag ringde till Folksam som sa att de inte hade krav på tätskikt i tvättstugan samt att jag kunde ha kvar plasten på väggen innan gipset.

Vad som jag däremot blev förvånad över var att han sa att man bör ha kvar plasten i en kostruktion som består av trästomme,plast, gips, tätskikt och sedan kakel. Att om fukten tränger igenom tätskiktet ska det endast vara gipsen som skadas och inte hela väggen. Det är tvärtemot vad jag fått ut av att läsa på detta forum.

Det är ett märkligt påstående, det är inte riktigt så man resonerar normalt. Bra att det löste sig i alla fall. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.