167 läst · 4 svar
167 läst
4 svar
Plasta isolering i garage utan ström?
Hej,
Jag håller på att bygga garage och funderar på det här med att plasta in isoleringen i väggen.
OSB som takskivor är på plats med plast direkt under OSBn, häftad på glesen.
Jag kommer först att ha ett lager 45mm för att sedan lägga 95mm utanpå det och sedan upp med plywoodskivor som väggar, inget installationsskikt utan elkablage dras på väggen.
Jag har ingen värmekälla än då ingen ström finns, bör jag då plasta isoleringen eller är risken för kondens för hög?
Vad löper jag för risk om jag inte plastar in?
Vädret i Bohuslän nu skiftar mellan -5 och plus 10 så kondens kommer säkert att bildas men jag räknar med att ha ström i mars ungefär.
Tacksam för kunskap och tips.
Jag håller på att bygga garage och funderar på det här med att plasta in isoleringen i väggen.
Jag kommer först att ha ett lager 45mm för att sedan lägga 95mm utanpå det och sedan upp med plywoodskivor som väggar, inget installationsskikt utan elkablage dras på väggen.
Jag har ingen värmekälla än då ingen ström finns, bör jag då plasta isoleringen eller är risken för kondens för hög?
Vädret i Bohuslän nu skiftar mellan -5 och plus 10 så kondens kommer säkert att bildas men jag räknar med att ha ström i mars ungefär.
Generellt så skulle jag fundera på att itne plasta i ett garage även om man senare tänkt att ibland ha värme.S Screed skrev:Hej,
Men kör med ångbroms, så kan ev fukt leta sig ut, men du får ändå ett skydd mot altlför stort fuktrtyck om du tex parkerar en fuktig bil i garaget sen.
OK! Det sitter ångbroms på väggelementen nu som jag kommer att lägga isoleringen mot men du tycker att jag ska köra samma mot plywooden här då?klaskarlsson skrev:
Nu är jag inte riktigt med.,S Screed skrev:
Man ska aldrig ha mer än ett lager med ångspärr/ångbroms
Inifrån och ut brukar det bli: Gips, isolering (45mm) - vilket är installationsskiktet, om man har ett sånt. Sen ångspärr/broms, isolering, vindpapp, luftspalt och panel
I ditt fall, utan installationsskikt blir det väl (inifrån och ut): Väggskiva (tex plywood/gips/osb), ångbroms, isolering, vindpapp, luftspalt, fasad.
Du har rätt, jag menar vindpapp. Men mycket till luftspalt är det inte, är för övrigt en byggsats med färdigbyggda väggelement.klaskarlsson skrev:Nu är jag inte riktigt med.,
Man ska aldrig ha mer än ett lager med ångspärr/ångbroms
Inifrån och ut brukar det bli: Gips, isolering (45mm) - vilket är installationsskiktet, om man har ett sånt. Sen ångspärr/broms, isolering, vindpapp, luftspalt och panel
I ditt fall, utan installationsskikt blir det väl (inifrån och ut): Väggskiva (tex plywood/gips/osb), ångbroms, isolering, vindpapp, luftspalt, fasad.
Hörde med en snickare idag som var mer inne på plast så får se vart det landar. Är ju "bara" ett garage trots allt.
Tack för svar!