Förvaring kallvind - plast eller kartong?

• Antal röster
    2
Hej!

På en kallvind där man önskar förvara några lådor - vilket material är mest lämpligt?

Kartong: organiskt material, binder till sig fukt. Även nackdel att ev innehåll i lådan också exponeras.

Plastlåda: Mer tättslutande vilket skyddar det som förvaras. Men finns det risk för kondensbildning på plasten?

Så - plast eller kartong?

Jag har mängder av lådor av båda sorterna i uthusets övervåning som borde vara samma klimat som en kallvind. Aldrig sett spår av kondens nånstans. Är mer bekymrad över mössen så jag brukar ha en plastlåda med lock för känsligare saker som jag faktiskt vill ha kvar.

F Feskekörka skrev:
Hej!

På en kallvind där man önskar förvara några lådor - vilket material är mest lämpligt?

Kartong: organiskt material, binder till sig fukt. Även nackdel att ev innehåll i lådan också exponeras.

Plastlåda: Mer tättslutande vilket skyddar det som förvaras. Men finns det risk för kondensbildning på plasten?

Har du problem med kartong borde det vara problem med innertaket också.

F Feskekörka skrev:
Hej!

Beror på innehållet som ska ligga i lådorna men lufttäta plastlådor är alltid säkrast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.