247 läst · 4 svar
247 läst
4 svar
Plantera buske bredvid hög stubbe?
Jag sågade ner ett körsbärsträd sommaren 2024 då det var för högt och skuggade tomten. Det är ungefär två meter stam kvar, 20 cm i diameter, och jag vill ha stammen vara kvar som stomme för en klätterväxt (eller som totempåle). Nu vill jag plantera en sultronschersmin bredvid stammen. Fungerar detta, eller måste jag gräva upp stubben först? Kan jag ringbarka stammen och låta den stå kvar? Finns det risker med att inte gräva upp stubben, typ svamp eller sjukdomar?
Det måste ju gå att gräva en tillräckligt stor grop för att den nya buskens rötter ska få plats och det måste finnas plats för rötterna att växa till.
För miljön är det värdefullt med en stubbe där många mikroorganismer, insekter etc. trivs. Insekterna kan ju sen bli mat för fåglar och fåglar brukar de flesta tycka är trevligt.
För miljön är det värdefullt med en stubbe där många mikroorganismer, insekter etc. trivs. Insekterna kan ju sen bli mat för fåglar och fåglar brukar de flesta tycka är trevligt.
Om du kan gräva en ordentlig grop åt busken så ska väl den klara sig även om det finns rötter kvar
Att låta stammen stå med befintliga rötter är kanske inte den mest långlivade lösningen för ett klätterstöd. Är den död kommer den ju börja förmultna och slutligen ramla. Den omgivande marken kommer antagligen sjunka i takt med att rötterna förmultnar.
Att låta stammen stå med befintliga rötter är kanske inte den mest långlivade lösningen för ett klätterstöd. Är den död kommer den ju börja förmultna och slutligen ramla. Den omgivande marken kommer antagligen sjunka i takt med att rötterna förmultnar.
En smultronshersmin blir inte så hög och behöver väl inte så mycket stöd? Har TS en 2 m hög stam så skulle jag välja en kraftigare klätterväxt.
Om det nedhuggna körsbärsträdet inte givit några nya rotskott är det ju ingen fara. Ringbarkning nu eller inte - den kommer stå där i många år om inte hela roten grävs upp.
Om det nedhuggna körsbärsträdet inte givit några nya rotskott är det ju ingen fara. Ringbarkning nu eller inte - den kommer stå där i många år om inte hela roten grävs upp.
Nä smultronshersminen behöver knappast ett stöd men jag tolkade det som att det skulle planteras en klätterväxt också. Men absolut, stubben lär ju stå i flera år.yonna skrev:
En smultronshersmin blir inte så hög och behöver väl inte så mycket stöd? Har TS en 2 m hög stam så skulle jag välja en kraftigare klätterväxt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Plantera backtimjan bredvid gräsmattan / villa
Häckar, Buskar & Träd -
Flytta, dela och plantera om nyponbuske
Häckar, Buskar & Träd -
Plantera vildbuske(ogräs?)hemma?
Häckar, Buskar & Träd -
Vad är fel med nyplanterad buske?
Häckar, Buskar & Träd -
sticklingar av nyplanterad vinbärsbuske?
Häckar, Buskar & Träd