Nybörjare här! Har nu fått hem avenboksplantor, barrotade. Googlar runt efter enkel ”hur göra” guide men inga tips om hur man börjar så testar här. Har hyrt en jordfräs som står och väntar.
Har förstått att man ska sätta ner plantorna i en hink med vatten tills de kommer ner i jorden.

Men ok, hur brett ska man fräsa/gräva? 50 cm djupt antar jag.
Sen även en bit från gräsmattan så den inte växer in och tar all näring men hur långt ifrån?
Ska man gödsla eller ej? Nån extra näring?

Här är bilder på där den ska stå. Staketet och pelarna är borttaget.
Hur långt från muren ska vi plantera?
Tacksam för alla svar!
 
  • Gräsmatta längs en trottoar med ett svart metallstaket och stenpelare, markerar plats för plantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Har du stödpinnar och planteringsjord hemma?
Avenbokens toppskott måste bindas upp för att bli rakt och jorden behöver förbättras.

Har jorden rett sig än, dvs. är tillräckligt varm och torr så att det går att gräva utan att det blir rena lervällingen eller jorden bara kletar fast vid spaden?

Häcken får inte växa ut över trottoaren. Det går att hålla en avenbokshäck mycket smal men det kräver mer klippning.

50 cm brett och 50 cm djupt är lämpligt. Något mer avstånd än så när det gäller gräsmattan behövs inte.

Här är några bra sidor:
https://www.hackvaxteronline.se/plantering-av-avenbok
https://www.plantagen.se/avenbok.html
https://www.blomsterlandet.se/tips-rad/tradgard/hackvaxter/plantera-hack-gor-sa-har
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ett tips för billiga stödpinnar : köp ett vindskydd bestående av bambu pinnar ( c:a 2m) , som bundits ihop med snöre. Tag bort snöre och du har massvis med fina bambupinnar att stötta häcken med och det till en bråkdel av vad det skulle ha kostat att köpa pinnarna lösa.
Jag kommer inte ihåg var jag köpte mitt vindskydd, men det var på något lågprisställe typ Jula, ÖoB, Biltema, Rusta eller liknande.
 
  • Gilla
StereoT och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du stödpinnar och planteringsjord hemma?
Avenbokens toppskott måste bindas upp för att bli rakt och jorden behöver förbättras.

Har jorden rett sig än, dvs. är tillräckligt varm och torr så att det går att gräva utan att det blir rena lervällingen eller jorden bara kletar fast vid spaden?

Häcken får inte växa ut över trottoaren. Det går att hålla en avenbokshäck mycket smal men det kräver mer klippning.

50 cm brett och 50 cm djupt är lämpligt. Något mer avstånd än så när det gäller gräsmattan behövs inte.

Här är några bra sidor:
[länk]
[länk]
[länk]

Japp det ska inhandlas nu! Hmm det där om jorden har rett sig är inget vi tänkt på alls Får hålla tummarna! Så svårt att veta vad man ska leta efter för råd när man inte vet vad man bör veta Tusen tack!
 
Råden ovan är utmärkta, men som komplement så kan jag även säga att vi planterade avenbok för ~15 år sedan. Jag grävde också ungefär 50x50, ren lerjord som kompletterades med en grym massa mull. ´
Därefter har de vattnas och klippts, men det är i stort sett allt. :)
Den står på tomtgränsen mellan oss och grannen och hyfsat vindskyddat, så de klarade sig utmärkt utan några stöd över huvud taget.

Ursprungligen täcktes jorden närmast dem med barkmull, men när det förmultnat så var lövverket tätt nog för att säkerställa att gräsmattan håller sig på plats.

Från början höll vi den rätt smal och låg, men efter att ha fått nya grannar så har det varit rätt praktiskt att låta den gå upp i höjd till ungefär 3m. Tät och fin, komplett insynsskydd vinter som sommar. :)
 
  • Gilla
Fredrik_gura
  • Laddar…
Det går att sätta häcken nära muren och sedan, så småningom, nr den buskat till sig, hålla den i liv med muren. När varje planta får käpp el dyl (bör vara i samma höjd som den slutliga höjden) binds med billigaste bastband (finns tex på Coop). Man får se över bindningen då och då. Använder man starkare band/snöre/plast riskerar detta att strypa stammen. När avenboken kommit igång växer den snabbt.

Jag håller inte med om att skippa uppbindningen, framför allt om häcken ska vara högre och stå längs gatan och ska vara prydlig. Dessutom tappar den merparten av bladen på vintern och ev krokiga stammar framhävs.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredrik_gura
  • Laddar…
Krokiga stammar ger å andra sidan mer liv till en kal häck men det är en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.