Hej,

Jag har rivit ut ett badrum och drar nytt VA men sitter och funderar på hur planlösningen ska se ut i badrummet. Innermåtten är 1,4X1,3m och hade tänkt få plats med toalettstol, handfat och dusch. Finns möjlighet hade jag tänkt få en in 40x60 tvättmaskin också.

Är medveten om att det kommer bli lite trångt men tror ni det kan fungera som jag skissat på bilden? Har ni några bättre förslag eller tycker ni att jag ritat helt förkastligt?

Tacksam för alla idéer och tips!
 
  • Ritning av ett litet badrum med toalett, handfat, dusch och tvättmaskin placerade enligt planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
För att få så stor plats som möjligt att arbeta med tvätt , så ta duschväggar med gångjärn ,
sådana som går inåt , men tänkt till på att duschblandaren och strilen kommer i den kupade delen på ena dörren , annars slår den i blandaren , inget bra , jag har satt ett dörrstopp i överkant , som stoppar dörren till att slå i , och kanske en toppmatad TM
 
Tack för synpunkterna, jag tänkte ha toppmatad tvättmaskin och duschdraperi
 
A Avle skrev:
Tack för synpunkterna, jag tänkte ha toppmatad tvättmaskin och duschdraperi
Om du väljer en frontmatad, men lite grundare, så kan du ha skåp ovanför.
 
A Avle skrev:
jag tänkte ha toppmatad tvättmaskin
Det gör du alldeles rätt i!

Frontmatad tar bara mer plats, med öppen lucka och den stackars tvättaren/tvätterskan som hukar framför och försöker hitta alla strumpor som sitter "klistrade" i trummans tak.

Har själv toppmatad igen sedan sju år efter en lång karriär med frontmatade monster.
Och det är en lisa för ryggen!
Dessutom kan man stanna den och slänga in något man glömde vid första matningen.
Det går inte med en frontmatad :thumbdown:

Sedan rent tekniskt är den toppmatade trumman upphängd i axlar på båda sidor,
till skillnad från den frontmatade. Bör alltså hålla bättre.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
BirgitS
A Avle skrev:
Hej,

Jag har rivit ut ett badrum och drar nytt VA men sitter och funderar på hur planlösningen ska se ut i badrummet. Innermåtten är 1,4X1,3m och hade tänkt få plats med toalettstol, handfat och dusch. Finns möjlighet hade jag tänkt få en in 40x60 tvättmaskin också.

Är medveten om att det kommer bli lite trångt men tror ni det kan fungera som jag skissat på bilden? Har ni några bättre förslag eller tycker ni att jag ritat helt förkastligt?

Tacksam för alla idéer och tips!
Är det något väldigt grunt handfat du tänkt dig?
För det ser väldigt litet ut på bilden. Man behöver ha tillräckligt med utrymme framför och bredvid toaletten för att kunna sitta utan att slå i knäna någonstans, kunna resa sig utan att slå i handfatet och komma åt att städa.
Med 80 cm bredd till toaletten behöver man placera den i mitten av det utrymmet.

Själv föredrar jag att sitta på huk framför en frontmatad tvättmaskin i stället för att hänga dubbelvikt ner i en toppmatad för det gillar min rygg inte alls. Tänk på att du ska kunna byta ut tvättmaskinen utan att behöva demontera toalett eller handfat.

Har man trångt kan man klara sig med en 80x80 cm dusch eller 70x90 cm, beroende på vad som fungerar bäst.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Tack för alla tips, jag ska ta dom i beaktande nu när jag bygger vidare!
 
Jag antar att det inte är bostadens enda badrum utan att du har ett annat som är handikappanpassat?

Oavsett vilket tycker jag du ska byta plats på toa och tvättmaskin och välja en grund frontmatad tvättmaskin. Den kan sättas en bit upp med skåp under. Finns även med inbyggd torktumlare.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag antar att det inte är bostadens enda badrum utan att du har ett annat som är handikappanpassat?

Oavsett vilket tycker jag du ska byta plats på toa och tvättmaskin och välja en grund frontmatad tvättmaskin. Den kan sättas en bit upp med skåp under. Finns även med inbyggd torktumlare.
Fast är väl inget som säger att det måste finnas ett till som är handikappsanpassat? Jag hade ett ungefär lika stort badrum i min förra lägenhet. Hade det möblerat precis som i ditt förslag TS. Funkade när jag bodde själv. Jobbigt när sambon flyttade in då man knappt kunde vara 2 personer där om inte den ena stod i duschen.
 
Om man renoverar ett badrum bör man göra det handikappanpassat. Därav frågan om det finns ett till, eftersom detta med nuvarande plan är väldigt långt ifrån anpassat, då toaletten som sticker ut i dörröppningen gör det omöjligt att komma in.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om man renoverar ett badrum bör man göra det handikappanpassat. Därav frågan om det finns ett till, eftersom detta med nuvarande plan är väldigt långt ifrån anpassat, då toaletten som sticker ut i dörröppningen gör det omöjligt att komma in.
Fast ett sånt där litet badrum går väl inte att göra handikappsanpassat om man vill ha dusch, toalett och handfat?
 
Har en minimal gäst WC på ca 0.75m2.
Kan rekommendera en kort WC stol. De flesta tillverkare har en sådan. Oftast lite dyrare då det är mindre serier, men sparar 5-10cm. Ett exempel:
https://www.vvsochbad.se/Badrum-Toa...MI-srw5YfV1QIVXmcZCh2JIAVPEAQYASABEgJpjvD_BwE

På handfatsfronten kan jag rekommendera Duravit. Det är en av få tillverkare som har flera grunda handfat i sortimentet. Vi valde ett som bara byggde drygt 20cm, de flesta andra ligger på 35-40cm. Prisvärt var det med.
https://www.vvsochbad.se/Badrum-Tva...MIrtnA5YjV1QIVFo0bCh0oYQ5AEAQYAiABEgIsKPD_BwE
 
Anna_H Anna_H skrev:
Se denna tråd:
[länk]

Hur som helst bör toalettstolen inte gå ut framför dörren på det sätt som är inritat.
Precis var det dokumentet jag också sett. Eftersom vi bygger nytt och ville bygga så litet badrum som möjligt på nedervåningen. Alltså går ju inte badrummet här att handikappsanpassa, så även om det är enda badrummet så får man kompromissa. Eller har jag missat något?

Då är bara frågan vad man vill kompromissa med. Själv skulle jag ta en mindre dusch men det beror väl lite på ens egen kroppsbyggnad och levnadsvanor. Jag är ingen långdushare =p Kort toalett och grunt handfat som tipsades om hör ovan låter klokt också!
 
Om ni bygger nytt MÅSTE badrummet i entréplanet vara anpassat.
Hade det handlat om att renovera en äldre lägenhet kan man få dispens. Om ni har badrum uppe också och det är större rekommenderar jag att du sätter tvättmaskinen där istället. Eller i groventrén.

Lägg gärna upp hela planlösningen så kan vi hjälpa till att lösa problemen medan det är på ritningsstadiet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.