Har ni några förslag på hur vi ska lösa denna planlösning i ett potentiellt nytt hus? Vi har två små barn (3 och 5) som alltid sovit i varsitt eget sovrum men som såklart ofta ropar eller kommer in till oss på natten. I detta hus finns tre sovrum men på två plan. Ser ni på nåt sätt att vi kan få till tre sovrum på denna våningen (ett för oss vuxna och varsitt för barnen)?

Planlösning över ett våningsplan med två sovrum, badrum och trappa. Möjlig ombyggnad för att skapa tre sovrum på samma våning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stort sovrum med snedtak, två sänglampor, taklampa, två fönster och två sittpuffar framför en dubbelsäng med vita och gråa sängkläder.
Skapa konto
Litet sovrum med snedtak, enkel säng, fåtölj, trästol, lampa och fönster. Ljusa väggar och bilder på väggen.
Skapa konto

Barnen skulle kunna ha lilla rummet på ovanvåningen som sovrum tillsammans, och sovrummet på nedre plan som ”lekrum”. Då blir övre våningen för sömn och vila och nedre våningen mer för aktivitet (jag antar att kök och vardagsrum är där). Sen när barnen blir äldre kan ni skifta och den äldsta eller ni flyttar ner.

• Gilla
lillanutten
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Barnen skulle kunna ha lilla rummet på ovanvåningen som sovrum tillsammans, och sovrummet på nedre plan som ”lekrum”. Då blir övre våningen för sömn och vila och nedre våningen mer för aktivitet (jag antar att kök och vardagsrum är där). Sen när barnen blir äldre kan ni skifta och den äldsta eller ni flyttar ner.
Ja hade det varit så hade det varit toppen. Men våningen på bilden är plan 2 av 3. På plan 1 finns gemensamma ytor och på plan 3 ytterligare två rum (ett sovrum och ett genomgångsrum)

BirgitS
Eftersom sovrum ska ha fönster, särskilt för barnen som leker i rummet, så kan man dela av stora sovrummet till 2. Dessutom gör man en liten passage förbi murstocken till det övre rummet. Det övre rummet får ungefär samma bredd som det befintliga lilla sovrummet. Om mittrummet inte blir tillräckligt brett för en dubbelsäng så får man ta bort garderoberna.

För jag antar att det är värre att bli av med badrummet än att få ett litet föräldrasovrum.

Sen ska det väl sägas att även om barnen haft varsitt rum hittills så betyder det ju inte att de inte kan gilla att dela rum i 2-3 år om man framställer det på rätt sätt. De kanske tom. sover lugnare om nätterna när de redan har sällskap.

• Gilla
Wibhan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom sovrum ska ha fönster, särskilt för barnen som leker i rummet, så kan man dela av stora sovrummet till 2. Dessutom gör man en liten passage förbi murstocken till det övre rummet. Det övre rummet får ungefär samma bredd som det befintliga lilla sovrummet. Om mittrummet inte blir tillräckligt brett för en dubbelsäng så får man ta bort garderoberna.

För jag antar att det är värre att bli av med badrummet än att få ett litet föräldrasovrum.

Sen ska det väl sägas att även om barnen haft varsitt rum hittills så betyder det ju inte att de inte kan gilla att dela rum i 2-3 år om man framställer det på rätt sätt. De kanske tom. sover lugnare om nätterna när de redan har sällskap.
Det är lite så jag tänker. Barnens sovrum ska vara endast sovrum. Leker de ofta i sina respektive rum i dagsläget? Skulle de sitta i sina rum och leka när övriga familjen är på nedervåningen och pysslar? TS nämner även ett tredje plan, så det finns möjlighet att växa och få egna rum när den tiden kommer. Ett lekrum på nedervåningen kan delas av med möbler så syskonen får en ”egen” halva för sina saker. Jag ser inte riktigt någon bra lösning på att få till ett tredje rum utan att göra för stora ingrepp.

• Gilla
Wibhan och 1 till
  • Laddar…
Innan ni bygger om...
Det kommer inte dröja länge tills ni önskar att ni bor på en egen våning, så låt ungarna dela under tiden.

BirgitS BirgitS skrev:

Planritning av övervåning med två sovrum, badrum med tvättmöjligheter och trappa, från SkandiaMäklarna.
Skapa konto
Tack för tips. Typ såhär?

BirgitS
Ja, men man kan ju göra en vägg som avskiljer de två rummen helt, en korridor alltså från befintlig dörr bort till det övre sovrummet.

K Kontoristen7 skrev:
Innan ni bygger om...
Det kommer inte dröja länge tills ni önskar att ni bor på en egen våning, så låt ungarna dela under tiden.
Kan delvis hålla med. Barnen är ju bara små under en period. Det är ju övergående så bygg inte en lösning som ni inte kan antingen lätt återställa eller vara nöjda med under resten av livet med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.