Jag ska lägga ett plankgolv utan not och fjäder på en flytspacklad platta. Hur kan man få fast golvet? Plattan kommer att ha vattenburen golvvärme så alla varianter av att spika eller skruva i plattan går bort.

Jag fick tipset om att gjuta/lägga in reglar i flytspacklet att spika i. Min omedelbara reaktion till att gjuta in trä är no no, men det kanske är en helt annan fråga om det är en isolerad platta (makadam/cellplast under betongen och flytspacklet)?

Du får väl fräsa och stoppa i en lös fjäder

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Du får väl fräsa och stoppa i en lös fjäder
Snygg lösning, men känns som ganska mycket jobb. Ska testa på några extra plankor jag har...

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Det fräser du nog rätt fort, masonitremsor som fjäder

R
Ska du fräsa så behövs det bara 1/10 del skillnad så blir golvet därefter , det går att fräsa dubbelt , fräsen går emellan 2 plank som är fastspända och vid läggning måste dom ligga bredvid varandra , så det gäller att hålla numrering på dom

Varför inte använda spontade brädor?

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Man får ju så klart slipa golvet efteråt, ev hyvla först sen slipa.

useless useless skrev:
Varför inte använda spontade brädor?
Det är ett existerande golv som ska läggas tillbaka.

• Gilla
A.G
  • Laddar…
R
Har du märkt upp alla plank så dom kommer lika nästa gång ? har ingen betydelse egentligen det blir aldrig lika två gånger

R rävlyan skrev:
Har du märkt upp alla plank så dom kommer lika nästa gång ? har ingen betydelse egentligen det blir aldrig lika två gånger
Jajamen, alla är märkta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.