Hej på er!
Tänkte ta hjälp av allt kunnande på detta forum för att se om jag kan få hjälp men några frågeställningar jag har.
Vi tänkte att vi skulle ta bort en 2,5 hög tujahäck på vår baksida som inte bara är hög utan också bred, över metern på vissa håll. Istället skulle vi vilja ha upp ett plank på ca 1,8m.

Nu till några av mina frågor.
Är en byggnation bestående av tryckimpregnerat virke med stolpar 95x95 med cc 1800 om med dubbelsidigt liggande brädor 22x120 med mellanrum 30 mm som ligger förskjutna på de båda sidorna av planket så att brädan på den andra sidan är centrerad över mellanrummet på 30 mm på den andra sidan, är detta stabilt nog för ett plank som mäter ca 25 m i en riktning och sedan ca 13 m i en rätt vinkel? Se bilder för lättare förståelse.
Ev kan vi tänka oss att också sätta upp detta plank på den sida som har ett rött streck.

Tittar man sedan på plintning, och då är jag inne på att använda prefabricerade plintar, så undrar jag på storlek på plint, 700 eller 900mm? Plintjärn som ligger fram/bak eller höger/vänster sett rakt mot planksidan? Det finns många olika svar på dessa frågor har jag förstått då jag tittat runt både här och på andra ställen på webben.

Framöver så kommer det sannolikt att bli så att det kommer bli ett altandäck på vår sida planket som kommer vara ca 500mm högt. Planket står i tomtgräns och grannarnas tomter ligger i plan med vår egen. Detta däck kommer självklart att kunna staga upp detta plank rejält, men mina funderingar är väl fram tills dess eller i värsta fall om våra övriga planer ej går i lås, har jag en tillräckligt bra lösning då?

Tack för inspel!

Två tekniska ritningar av ett plank med måttangivelser och detaljer för konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett trädgårdsplank i profil med förskjutna bräder och huskonturer i bakgrunden. Linjeteckning av ett plank och byggnader, avsett för planering av byggprojekt.
Skapa konto
Skiss av trädgårdsplan med utmarkerad plats för tujahäck, föreslagen plankkonstruktion och framtida altandäck.
Skapa konto

Mvh,
Henrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.