Hej.

Nu har jag läst allt som går inom ämnet gjuta egen bänkskiva i betong och jag känner mig självsäker att ge mig in på det.
Men en fråga som jag inte lyckats få svar på är denna.

Om jag vill ha en diskho, kan jag ställa diskhon i botten på formen, se till att den verkligen trycks mot botten och sedan lägga i betongen.
Borde inte diskhon bli planlimmad då?

Finns det något negativt med detta? förutom att diskhon knappast blir utbytbar.

Tacksam för svar

Hejsan,

När jag gjorde en bänkskiva i betong med diskho så gjorde jag en modell av diskhon i formplyfa och frigolit så att när jag tog bort den efter gjutning så kunde jag sänka ner hon formplyfans tjocklek i bänkskivan och fästa den med tilhörande fästanordning. Tror inte att gjutningen skulle bli ett problem om du gjuter fast hon men tänk på att du antagligen vill slipa skivan lite och att då undvika att slipa hon är nog svårt vilket gör att den inte kommer att bli så vacker.

Min lösning gjorde dock att jag inte fick ner hon perfekt och valde att silikona runt diskhon vilket inte blev speciellt vackert efter ett tag så lättast är antagligen att se till så att du gjuter ett hål i bänkskivan motsvarande vad du skulle ha kapat ut ur en träbänkskiva (en bit frigolit limmad i formen eller liknande) och montera diskhon "ovanpå" bänkskivan. Jag gillar inte denna lösning då det blir besvärligt att ta trasan och mota ner skräp i hon eftersom det blir en liten kant.

/Ola E.

Om du har en ritkigt billig ho, typ 3-400 kronors på ikea kanske du kan plasta/olja in den för att sedan få lös den när betongen härdat. Då kan du slipa utan att riskera sabba den. Går den inte att få lös utan extremt våld (så den går sönder) har du "bara" kastat några hundringar i sjön...

Har aldrig testat, men har själv tänkt göra enligt beskrivning när jag bygger utekök!

Tack för era svar. Jag förstår problematiken att eventuellt skada hon när man slipar.
Jag tänkte men kanske kan dra silvertejp på insidan av hon och eventuellt kunna plocka bort hon innan slipning.
Jag kommer köra på en IKEA ho så som @ejeras beskriver så är det 3000 som jag offrar i värsta fall.

Men för att undvika skador vid slipning så borde väl kunna plasta in hon rätt ordentligt innan slipning och vara försiktig för att det inte ska bli några skador.

@ola.eriksson hur lång tid tog det för dig att slipa bänkskivan. Körde du med maskin eller för hand?

P PBPB skrev:
Tack för era svar. Jag förstår problematiken att eventuellt skada hon när man slipar.
Jag tänkte men kanske kan dra silvertejp på insidan av hon och eventuellt kunna plocka bort hon innan slipning.
Jag kommer köra på en IKEA ho så som @ejeras beskriver så är det 3000 som jag offrar i värsta fall.

Men för att undvika skador vid slipning så borde väl kunna plasta in hon rätt ordentligt innan slipning och vara försiktig för att det inte ska bli några skador.

@ola.eriksson hur lång tid tog det för dig att slipa bänkskivan. Körde du med maskin eller för hand?
Jag försökte att hyra en diamantslip typ vinkelslip men det gick inte alls, alldeles för grovt verktyg så det slutade med att jag fick handslipa med våtslippapper. Jag har sett att det ska finnas maskiner där man även kan tillsätta vatten men kunde inte hitta någon sådan att hyra. Kanske finns i ditt område. Oavsett hur du gör bör du vara väldigt noga att få så bra yta som möjligt från början (efter gjutning) för det är inte kul att slipa betong.

Hej!

Jag står inför samma utmaning. Har gjutit bänkskiva en gång tidigare och använde då cellplast för diskhon. Det blev bra, men som någon tidigare skrev så blev det svårt att fästa diskhon med Ikeas skruvar, så fick komplettera med silikon. Det blev ändå bra, men kanske inte optimalt.

Nu denna gång funderade jag på om det skulle fungera att gjuta med diskhon i formen. Därför undrar jag hur det gick för dig eller andra som testat.

Blev det bra?
Gick det att få ur diskhon vid slipning? Använde du olja för att få ut diskhon?
Hur fäste det du diskhon i formen så att det blev riktigt tätt?
Något annat att tänka på?

Ser fram mot ett svar i en väldigt gammal tråd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.