Efter 21 år med bara en kamin och en vedspis som värmekällor i vårt 1700-talshus (1½ plans hus, 9x9 m, murad murstock med 6 kanal, vägg med ca. 14 cm stockar på nedre våningen, utsidan stående panel, övervåningen isolerad med 16 cm glasull, taket isolerad med 30-50 cm glasull, total area blir ca. 220m² när allt färdigt) är tiden där för att bygga ett pannrum. För att hålla kostnaderna så låga som möjligt börjar jag med en andrahands anläggning bestående av en Värmebaronen Vedolux 37, 3 x 750l tankar, 1 x 300l tekniktank som ska placeras inomhus, 1 x 300 l expansionskärl, laddomat, cirkulationspumpar mm.
Det är första gången jag planerar ett pannrum och jag har ingen erfarenhet med vattenburen vedeldning - kaminen och vedspisen räckte enligt mig men jag är ju inte ensam i huset... - så det skulle vara bra med kommentar på pannsummet jag har ritad och planerar bygga de kommande månader. Tänk på indelningen, placering av pannan, möjligheten att köra i en storsäck eller pall med galler med traktorn, pannrummets storlek och placering mm. Även bättre, tänk på vad ni skulle ändra på era pannrum för att underlätta skötsel.
Jag tänker bygga pannrummet bredvid det gamla vedlagret som fortfarande ska användas till kaminen och vedspisen, vänster på bilden. En ca. 10-12 m lång kulvert behövs för att koppla anläggningen till huset.
Rummets indelning, huset står till höger om rummet. Till vänster finns ladugården med vedlagret - vet inte än om jag kommer att använda pall med galler eller storsäck men i båda fall ska det vara möjligt att köra ett lass ved från ladugården till pannrummet med traktorn. Dörren är planerad att bli 150 cm bred så att en EU-pall (120 cm bred) kan köras in.
Rummet är 4 m bred, 5 m lång och 2.40 m hög utemått, byggt med 19 cm lecablock, m.a.o. 3.60 x 4.60 x 2.40 innemått. Golvet är 8 cm betong på 20-30 cm cellplastisolering på sprängsten.
Tre ackumulatortankar @ 750l, ska isoleras med 20 cm glasull. Vedpannan står på högersidan om tankarna med en 9 cm lecablock vägg emellan. Den står i en 120 cm bred nisch för att ge plats till en bredare panna när Vedoluxen har gjort sitt.
Jag tänker lägga en rad lecablock (röda pilen) framför acktankarna för att säkerställa att vattenspill i pannrummet inte når isoleringen, på de kommer reglar med fibergipsskivor. Tankarna står 20 cm från uteväggen, 20 cm från varann med utrymme för 40 cm isolering ovanpå.
Jag har just börjat med ritningarna så nästan allting kan ändras.
Vad var första tanken när ni såg planerna? Är det någonting jag har missat, någonting som ni har försökt tidigare som inte kommer att funka, någonting som kommer att bli irriterande senare, ...?
Det är första gången jag planerar ett pannrum och jag har ingen erfarenhet med vattenburen vedeldning - kaminen och vedspisen räckte enligt mig men jag är ju inte ensam i huset... - så det skulle vara bra med kommentar på pannsummet jag har ritad och planerar bygga de kommande månader. Tänk på indelningen, placering av pannan, möjligheten att köra i en storsäck eller pall med galler med traktorn, pannrummets storlek och placering mm. Även bättre, tänk på vad ni skulle ändra på era pannrum för att underlätta skötsel.
Jag tänker bygga pannrummet bredvid det gamla vedlagret som fortfarande ska användas till kaminen och vedspisen, vänster på bilden. En ca. 10-12 m lång kulvert behövs för att koppla anläggningen till huset.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rummets indelning, huset står till höger om rummet. Till vänster finns ladugården med vedlagret - vet inte än om jag kommer att använda pall med galler eller storsäck men i båda fall ska det vara möjligt att köra ett lass ved från ladugården till pannrummet med traktorn. Dörren är planerad att bli 150 cm bred så att en EU-pall (120 cm bred) kan köras in.
Rummet är 4 m bred, 5 m lång och 2.40 m hög utemått, byggt med 19 cm lecablock, m.a.o. 3.60 x 4.60 x 2.40 innemått. Golvet är 8 cm betong på 20-30 cm cellplastisolering på sprängsten.

Logga in
Skapa konto
Tre ackumulatortankar @ 750l, ska isoleras med 20 cm glasull. Vedpannan står på högersidan om tankarna med en 9 cm lecablock vägg emellan. Den står i en 120 cm bred nisch för att ge plats till en bredare panna när Vedoluxen har gjort sitt.

Logga in
Skapa konto
Jag tänker lägga en rad lecablock (röda pilen) framför acktankarna för att säkerställa att vattenspill i pannrummet inte når isoleringen, på de kommer reglar med fibergipsskivor. Tankarna står 20 cm från uteväggen, 20 cm från varann med utrymme för 40 cm isolering ovanpå.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag har just börjat med ritningarna så nästan allting kan ändras.
Vad var första tanken när ni såg planerna? Är det någonting jag har missat, någonting som ni har försökt tidigare som inte kommer att funka, någonting som kommer att bli irriterande senare, ...?

Logga in
Skapa konto
It will work both ways. So if water starts leaking from one of the tanks it will accumulate there! The entire floor in the boiler room should have a drain and slopes towards it. I don't fully understand your idea. Do you want to fill the entire space with tanks with mineral wool?? it's not a good idea because of possible water leaks. The insulation will then lose its properties. The best in this case are XPS, EPS or PUR foam which do not absorb water and moisture. Remember about emergency automatic electric heating in case of a failure.E Egnaledknarf skrev:
In addition, building a wall around the tanks will make it difficult to replace or repair the thermal accumulator.
Golvbrunn är oavsett högst lämpligt så behöver du inte oroa dig för att det blir blött i isoleringen. Visst kan du isolera tankarna som du tänkt.
Fundera på logistiken inne i pannrummet, så du kan ta ved direkt från pallen och köra ut aska effektivt.
15 cm tillgodo på varje sida om pallen är tight när du ska lasta med traktor. Särskilt när det är mörkt, stressigt och snö ute. Jag hade definitivt valt en bredare port. Om du inte tänker ta in pallen på andra hållet.
Fundera på logistiken inne i pannrummet, så du kan ta ved direkt från pallen och köra ut aska effektivt.
15 cm tillgodo på varje sida om pallen är tight när du ska lasta med traktor. Särskilt när det är mörkt, stressigt och snö ute. Jag hade definitivt valt en bredare port. Om du inte tänker ta in pallen på andra hållet.
I plan to use something like EPS or urethane insulation on the bottom part of the tank section, something which does not absorb moisture from spills, condensation or from the concrete itself. As to leakage from the tanks you're correct but I do plan to have an indicator in the form of a drain for that a bit higher up. My idea is that a leak in one of the tanks means I'm in trouble anyway so wet insulation from such an occurrence doesn't bother me that much, it is meant to keep runoff from silly events in the boiler room - a bucket kicked over, etc - from affecting the insulation.S sturnus skrev:It will work both ways. So if water starts leaking from one of the tanks it will accumulate there! The entire floor in the boiler room should have a drain and slopes towards it. I don't fully understand your idea. Do you want to fill the entire space with tanks with mineral wool?? it's not a good idea because of possible water leaks. The insulation will then lose its properties. The best in this case are XPS, EPS or PUR foam which do not absorb water and moisture. Remember about emergency automatic electric heating in case of a failure.
In addition, building a wall around the tanks will make it difficult to replace or repair the thermal accumulator.
There is no real wall in front of the tanks, only that bottom 19 cm of lecablock. The rest is screwed-on dryboard on a wooden frame so as to make it possible to access tank connections when needed. This is also why I plan to use insulation sections/blankets instead of loose insulation ('lösull'), it would be impossible to access the tank space without spilling out all insulation otherwise. The tanks weigh 130 kg empty so getting them over the barrier should not be much of a problem. I might even put them on a slightly raised mount so I can add a bit more insulation (probably sprayfoam or EPS) under them, I'll decide that when I get them next week.
...but as said I only just started drawing the thing so maybe I'll change my mind and leave out that feature or make it smaller (blocks on their side etc.)
Redigerat:
Jo, det är mest logistiken som jag undrar om. 150 cm är kanske lite smalt så jag kan gå upp några decimeter. Jag har alldeles för mycket erfarenhet med smala dörröppningar och traktorn från åratals skjutsande med storbalar genom en lika smal dörröppning i min sambos häststall (120 cm balar på gaffeln genom en 150 cm dörr). Dörren kanske ska vara lite högre, just nu har jag ritad den som 2 m.mexitegel skrev:
Golvbrunn är oavsett högst lämpligt så behöver du inte oroa dig för att det blir blött i isoleringen. Visst kan du isolera tankarna som du tänkt.
Det beror ju lite på om du ska lasta pallarna med en Claas XERION 12 eller en MF35:a….
.
Frontlastare eller inte spelar ju också in.
Spontant så tänker jag att du ska kunna plocka veden direkt från pallen in i pannan.
Askan på någon smidig vagn som du kanske kan lyfta ut med pallgafflar också? Utan att behöva flytta på vedpallen.
Spontant så tänker jag att du ska kunna plocka veden direkt från pallen in i pannan.
Askan på någon smidig vagn som du kanske kan lyfta ut med pallgafflar också? Utan att behöva flytta på vedpallen.
Det är en relativ smidig UTB 640 DTC (tänk 'FIAT 640' men gjort i Brasov, Rumänien) med lastare. Blir det pall så ställer jag de på en platta med hjul så att jag kan flytta de från dörren till någonstans i närheten av pannan. Dörren går inte att flytta 'upp' pga. en dike som ligger i vägen - eller så lägger jag dränrör täckt med grus i diket, också möjligt. Askan ska flyttas på samma sätt, på hjulförsedda plattanmexitegel skrev:
Det beror ju lite på om du ska lasta pallarna med en Claas XERION 12 eller en MF35:a…..
Vad gör ni med askan? Jag har nu en vulkanliknande berg från åratals eldande i kaminen och vedspisen som jag ibland använder som tillägg till gödsel men i övrigt ligger den bara där.
Klicka här för att svara