GoC GoC skrev:
Inte alls, jag har haft sådana böjda dörrar i 15 år.
Dörrarna står in mot väggen då ingen är i duschen. Fäller ut ena dörren, kliver in, fäller ut andra dörren. Vipps så står man inne duschen med dörrarna stängda, utan att ha behövt öppna någon dörr utåt.
Så ja det fungerar ypperligt utan att kunna öppna dörrarna utåt.
Titta gärna på TS planeringsskiss så kanske du förstår att både vasken och toalettstolen är ganska så i vägen och försök inte inbilla mig att det är speciellt smidigt att ta sig in i hörnan på det sättet du beskriver. :dizzy:

Ganska meningslös diskussion också då både TS och de flesta har insett att vikdörrar eller skjutdörrsvarianten är det som gäller.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Titta gärna på TS planeringsskiss så kanske du förstår att både vasken och toalettstolen är ganska så i vägen och försök inte inbilla mig att det är speciellt smidigt att ta sig in i hörnan på det sättet du beskriver. :dizzy:

Ganska meningslös diskussion också då både TS och de flesta har insett att vikdörrar eller skjutdörrsvarianten är det som gäller.
Jag tänker inte försöka inbilla dig något. Jag bara visade på att det inte alls är komplicerat att ta sig in så som jag beskriver. Vi har alltid dörrarna insvängda mot väggen. Så det är inte komplicerat alls. Men du får tycka precis som du vill, jag bara konstaterade att du har fel i behovet av att kunna öppna dörrarna utåt för att träda in i därför avsedd yta för tvagning. Men vad vet jag, jag kanske har gjort fel i 15 år som inte insett att det är extremt osmidigt att inte kunna öppna dörrarna utåt ;)
 
  • Gilla
shtob och 3 till
  • Laddar…
Kriget Kriget skrev:
Tack för era svar!
Jag gillade dessa typer duschdörrar:
[bild]

Just för att man kan vika in dörrarna helt när duschen inte används.



Jag funderade även på fallet till duschen - då ytan är så pass liten - kan/bör man ha ett fall på hela golvet i badrummet?
Vi har dessa, sjukt bra! Välj 80*80 så tar de ännu mindre plats, det har vi. Har 90*90 på ovanplan och tänker inte mycket på skillnaden.
 
  • Gilla
Kriget
  • Laddar…
F fridolfski skrev:
Vi har dessa, sjukt bra! Välj 80*80 så tar de ännu mindre plats, det har vi. Har 90*90 på ovanplan och tänker inte mycket på skillnaden.
PS. Vi flyttade blandaren något, så vik väggen kan vikas in max när man inte duschar. Väldigt praktisk, men rent estetiskt kanske inte snyggast. DS.
 
GoC GoC skrev:
Jag tänker inte försöka inbilla dig något. Jag bara visade på att det inte alls är komplicerat att ta sig in så som jag beskriver. Vi har alltid dörrarna insvängda mot väggen. Så det är inte komplicerat alls. Men du får tycka precis som du vill, jag bara konstaterade att du har fel i behovet av att kunna öppna dörrarna utåt för att träda in i därför avsedd yta för tvagning. Men vad vet jag, jag kanske har gjort fel i 15 år som inte insett att det är extremt osmidigt att inte kunna öppna dörrarna utåt ;)
Jag vet inte om du har både vasken och toalettstolen så nära dörrarna som det blir hos TS för det är just det jag syftar på i detta fallet... då blir där ju trångt att ta sig emellan... men men
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag vet inte om du har både vasken och toalettstolen så nära dörrarna som det blir hos TS för det är just det jag syftar på i detta fallet... då blir där ju trångt att ta sig emellan... men men
Jo då jag har det ganska trångt
Så här ser det ut när ena dörren ”fälls ut från väggen” och jag kliver in.
Efter det är det bara att fälla ut andra dörren och man är smidigt inne i duschen utan att öppna dörrarna utåt
Duschhörna med utfällda glasdörrar intill en toalett i ett trångt kaklat badrum med hyllor och badprodukter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Troligen enklare i verkligheten än det ser ut på en ritning
 
GoC GoC skrev:
Troligen enklare i verkligheten än det ser ut på en ritning
Så kan det ju vara också för som man ser det när man tänker sig det så känns det trångt.
När du går in och ställer dig där inne och sen ska dra den andra dörren utåt så känns det som man står i vägen för den dörren nämligen.
Sen fungerar väl det mesta men på olika bra sätt... det optimala för dig hade nog med varit skjutdörrsvarianten eller vikdörrarna egentligen. ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Så kan det ju vara också för som man ser det när man tänker sig det så känns det trångt.
När du går in och ställer dig där inne och sen ska dra den andra dörren utåt så känns det som man står i vägen för den dörren nämligen.
Sen fungerar väl det mesta men på olika bra sätt... det optimala för dig hade nog med varit skjutdörrsvarianten eller vikdörrarna egentligen. ;)
Skjutdörrar är bara optimala när dom är nya, jag har haft det tidigare över hela kortsidan, men mekanismerna med rullar mm är inte alls lika hållbara. Och de med skena på golvet är helt förkastliga, blir skitigt.
Vikdörrar inkräktar också på utrymmet inne i utrymmet.
 
GoC GoC skrev:
Skjutdörrar är bara optimala när dom är nya, jag har haft det tidigare över hela kortsidan, men mekanismerna med rullar mm är inte alls lika hållbara. Och de med skena på golvet är helt förkastliga, blir skitigt.
Vikdörrar inkräktar också på utrymmet inne i utrymmet.
Ja, jag gillar inte skjutdörrar heller av den anledningen men de som länkades till här inne tidigare i tråden verkade lite bättre än andra.
De med skena på golvet går fetbort och är inte heller godkända då vatten på golvet utanför duschen inte kan komma ner till brunnen om man använder sådana.
Nja... vikdörrarna upplever jag smidiga då den ena halvan ju går att öppna utåt i TS fall...
 
skulle inte en duschdraperi lösa en hel del av problem? Billigt och behöver inte torkas/poleras efter användning :). snygga draperier finns ....
gaia
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
skulle inte en duschdraperi lösa en hel del av problem? Billigt och behöver inte torkas/poleras efter användning :). snygga draperier finns ....
gaia
hehe ja det är ett alternativ :)
 
Hörnkommod för lite extra plats? Eller hörnskåp med fristående handfat ovanpå...
 
Jag har sett, men kan för tillfället inte hitta någon bra bild på, compact living badrum där de har handfatet monterat på en vägg/dörr med hål i mitten där en blandare kommer ut, som egentligen sitter på den bakomliggande väggen där själva duschen är.

Så när du ska duscha, "öppna" dörren så handfatet hamnar över toasittsen och du har en duschkabin. Sparar således 25% av ett litet badrum genom att inte dedikera 25% av ytan till handfat och 25% till duschutrymme.

Men det kanske är lite väl extremt för de flesta.
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
T Tamazin skrev:
Jag har sett, men kan för tillfället inte hitta någon bra bild på, compact living badrum där de har handfatet monterat på en vägg/dörr med hål i mitten där en blandare kommer ut, som egentligen sitter på den bakomliggande väggen där själva duschen är.

Så när du ska duscha, "öppna" dörren så handfatet hamnar över toasittsen och du har en duschkabin. Sparar således 25% av ett litet badrum genom att inte dedikera 25% av ytan till handfat och 25% till duschutrymme.

Men det kanske är lite väl extremt för de flesta.
Det du tänker på låter som en så kallad "stockholmsdusch" vilket i ts fall känns lite väl överdrivet :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.