Kriget Kriget skrev:
Vi håller på att planera en större renovering av vårat hus - och i denna plan så funderar vi över ett nytt sekundärt badrum i anslutning till denna renovering.

Min fråga är egentligen om det blir för trångt med en dusch i ett så pass litet badrum (160x160 cm) eller om detta hade kunnat funka? Både för hantverkarna som skall bygga det, och vad gäller funktionen när man väl skall använda badrummet.

Duschen (90x90) tänkte vi vikdörrar av glas för att spara yta när man inte nyttjar duschen.
Kommod/handfat bredd: 50cm.

Se vår nuvarande ritning för mer info.

MVH

[bild]
Välj en toalett med lös cistern som sitter i taket så sparar du golvyta och kan utnyttja ytan bättre

Spola handdukstorken utformning galler sätt in fyra handdukstorkar stänger i lod som du hänger handdukarna på
De sparar energi och torkar handdukar bättre samt tar mindre plats

Vikdörrar är perfekt
Tvättställ med beröringsfri blandare och tvålhållare på vägg ger mindre rengöring och ökar fri yta
 
Jag skulle bytt plats på dusch och toa. Satt duscharmaturen på väggen mitt emot ingångsdörren (nu sitter den på sidoväggen, flyttat den till bortersta väggen). Minskat duschbredd till 80cm och behållt längd 90 cm ( det är mer längden som gör duschen trång) Då får du duschdörren fri och toan får bättre plats. Jag skulle satt ett ganska litet frihängande handfat. Kommoden kommer se lite klumpig ut öka känslan av att det är trångt. Kommer att bli ett bra duschrum
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Jag skulle bytt plats på dusch och toa. Satt duscharmaturen på väggen mitt emot ingångsdörren (nu sitter den på sidoväggen, flyttat den till bortersta väggen). Minskat duschbredd till 80cm och behållt längd 90 cm ( det är mer längden som gör duschen trång) Då får du duschdörren fri och toan får bättre plats. Jag skulle satt ett ganska litet frihängande handfat. Kommoden kommer se lite klumpig ut öka känslan av att det är trångt. Kommer att bli ett bra duschrum
Med en sådan lösning så förutsätter jag att duschdörrarna måste vara invikta för att kunna gå på wc?
 
J Jarlsgård skrev:
Med en sådan lösning så förutsätter jag att duschdörrarna måste vara invikta för att kunna gå på wc?
Tror jag inte. Du har ju 80 cm bredd för toan.
 
Toan skall stå i samma riktning som nu men på duschens plats
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Tror jag inte. Du har ju 80 cm bredd för toan.
Okej, så toastolen är fortfarande riktad mot dörrväggen? Tänkte att den vreds 90° så att man satt mot duschen. Men din tanke är alltså att man sitter med ett knä halvt om halvt under handfatet? :)
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Jag skulle bytt plats på dusch och toa. Satt duscharmaturen på väggen mitt emot ingångsdörren (nu sitter den på sidoväggen, flyttat den till bortersta väggen). Minskat duschbredd till 80cm och behållt längd 90 cm ( det är mer längden som gör duschen trång) Då får du duschdörren fri och toan får bättre plats. Jag skulle satt ett ganska litet frihängande handfat. Kommoden kommer se lite klumpig ut öka känslan av att det är trångt. Kommer att bli ett bra duschrum

Såhär?
Ritning av ett badrum med måttangivelser, innehåller toalett, handfat och dusch med noterad yta 2.6 m².
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Kriget Kriget skrev:
Såhär?
[bild]
Det tror jag kommer att kännas trångt och knepigt varenda gång man ska sitta på toan.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det tror jag kommer att kännas trångt och knepigt varenda gång man ska sitta på toan.
ja det var också min tanke med en sådan lösning.
 
Den lösningen funkar om man har ett lite grundare handfat. Vår gästtoa mäter 0.9x1.3 och har just den layouten. Men nyckelordet här är funkar . För det är bara det den gör, just funkar. Det är trångt och jäkligt. Duschen kommer upplevas som större än vad den är, trots att den faktiskt krympt och med dörrarna infällda så kommer layouten kännas ännu knepigare med toalettdelen ihop packad i ena hörnet och sedan rena dansgolvet i jämförelse bredvid.

Så nej, jag skulle nog säga att ursprungslayouten är bättre, med det sagt så förstår jag syftet med denna layouten ur duschens "tillgänglighetsaspekt".
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Den lösningen funkar om man har ett lite grundare handfat. Vår gästtoa mäter 0.9x1.3 och har just den layouten. Men nyckelordet här är funkar . För det är bara det den gör, just funkar. Det är trångt och jäkligt. Duschen kommer upplevas som större än vad den är, trots att den faktiskt krympt och med dörrarna infällda så kommer layouten kännas ännu knepigare med toalettdelen ihop packad i ena hörnet och sedan rena dansgolvet i jämförelse bredvid.

Så nej, jag skulle nog säga att ursprungslayouten är bättre, med det sagt så förstår jag syftet med denna layouten ur duschens "tillgänglighetsaspekt".
Toaletten används oftast så den ska sitta rakt in från dörr men gärna närmare bakre vägg sätt därför en annan mer utrymmes smart toalett med sistern på vägg och en intelligent toalett så att rutinen blir lätt även på en liten yta
 
B byggarätt skrev:
Toaletten används oftast så den ska sitta rakt in från dörr men gärna närmare bakre vägg sätt därför en annan mer utrymmes smart toalett med sistern på vägg och en intelligent toalett så att rutinen blir lätt även på en liten yta
Förstår inte riktigt varför du taggade/citerade mig i denna text? :thinking:

Jag förespråkar att toaletten ska vara rakt fram, det inlägget jag kommenterade menade på att man inte skulle ha det, eller snarare sagt snett framåt.

Dessutom har jag redan lyft att jag anser att en vägghängt toalett hade gjort sig bättre här. En med vägghängd cistern à la England hade nog dock inte rekommenderat ur rent estetisk aspekt... för det är skitfult. Sen ser jag rent krasst inget behov av det här, skulle säga att det blir bättre med vanlig WCstol eller en normal standard vägghängd. Hyllan som blir över cisternen avslutar man då precis innan eller i direkt anslutning till duschväggarna, på så vis så stjäl det inget egentligt utrymme. Den golvytan som går förlorad vinner man istället tiofaldigt genom att man får en stor avställningsyta, något som absolut inte skadar i ett så pass litet badrum med väldigt begränsade förvaringsutrymmen. :strong:

Det är min åsikt :love:
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Den golvytan som går förlorad vinner man istället tiofaldigt genom att man får en stor avställningsyta, något som absolut inte skadar i ett så pass litet badrum med väldigt begränsade förvaringsutrymmen.
Nåja, även med en vanlig golvstående toalett går det ju utmärkt att sätta upp en hylla eller ett förvaringsskåp ovanför toaletten.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, även med en vanlig golvstående toalett går det ju utmärkt att sätta upp en hylla eller ett förvaringsskåp ovanför toaletten.
Birgit, du är lika vis som alltid :D

Självfallet kan man det. Sen tycker jag personligen att det rent estetiskt blir snyggare med en "platsbyggd" eller vad man vill kalla det, hylla. :)
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Birgit, du är lika vis som alltid :D

Självfallet kan man det. Sen tycker jag personligen att det rent estetiskt blir snyggare med en "platsbyggd" eller vad man vill kalla det, hylla. :)
Hehe :D
Men då kommer man till tycke och smak och jag tycker det är rätt fult med en stor låda utanpå en bit av väggen. Om det är längs en hel vägg tycker jag det ser snyggt ut men inte när det bara är en typ 70 cm bred låda mitt på väggen, klumpigt, nödlösning bara för att man vill dölja cisternen ;)
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.