BirgitS BirgitS skrev:
Hehe :D
Men då kommer man till tycke och smak och jag tycker det är rätt fult med en stor låda utanpå en bit av väggen. Om det är längs en hel vägg tycker jag det ser snyggt ut men inte när det bara är en typ 70 cm bred låda mitt på väggen, klumpigt, nödlösning bara för att man vill dölja cisternen ;)
Jag tänker hålla med dig, och argumentera emot!

I vanliga fall, ja, då håller jag med. Men i och med att duschväggen ligger som den gör så hade jag inte sett några bekymmer i det. Under förutsättning att den inre halvan av glaset varit fast så vill säga, så att lådkänslan inte uppdagas när man fäller in dörrarna!

Men, jag är trots det uttalandet tudelad och har i mina egna badrum/wc valt vanlig hederlig golvstående :crysmile: så jag lever inte som jag lär i det tidigare uttalandet, även om jag såhär i efterhand känner att en vägghängd i wcn varit en bättre lösning än den golvstående framförallt ur städningsaspekt.

Hylla har jag likt det du noterade monterad över den wc stolen :cool:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Än en gång, vilket jag redan kommenterat i en annan tråd tror jag....

Hur många använder toalettstolen och duschen samtidigt egentligen.

I min värld är toalettstolen en helig plats som jag tycker att alla människor borde få lov att använda utan att någon annan måste hänga i rummet samtidigt.

...och eftersom duschdörrarna går att vika inåt hörnan oavsett vilka man väljer så ser jag inte problemet som det tjatas om att det blir trång mellan stolen och duschdörren.
 
  • Gilla
tank77 och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Än en gång, vilket jag redan kommenterat i en annan tråd tror jag....

Hur många använder toalettstolen och duschen samtidigt egentligen.

I min värld är toalettstolen en helig plats som jag tycker att alla människor borde få lov att använda utan att någon annan måste hänga i rummet samtidigt.

...och eftersom duschdörrarna går att vika inåt hörnan oavsett vilka man väljer så ser jag inte problemet som det tjatas om att det blir trång mellan stolen och duschdörren.
Vilken lösning är det du syftar till eller tänker du på hur diskussionen urartade sig, oavsett lösning?

Jag instämmer dock i det du säger, förvisso hör det till ovanligheten att en själv får spendera lite skön och lugn WC tid själv. Kanske är det ett resultat av obefintliga spärrar inom vårt hushåll, kanske de facto att jag är småbarnsförälder.

Men just den delen som du säger och som vi diskuterat innan om att duschdörrarna går att "trolla bort" gör att jag inte gillade den senaste planlösningen. För toalettstolen kommer alltid kännas inklämd och felplacerad (i mina ögon då) även med duschdörrarna borttrollade. Medan det med den ursprungliga layouten kommer kännas rymligt när duschdörrarna är ur vägen.

Men jag vet inte vad du reagerade på eller riktade dig mot i ditt inlägg, så jag bara gissade och kände mig lite träffad kanske ;)
 
J Jarlsgård skrev:
Vilken lösning är det du syftar till eller tänker du på hur diskussionen urartade sig, oavsett lösning?

Jag instämmer dock i det du säger, förvisso hör det till ovanligheten att en själv får spendera lite skön och lugn WC tid själv. Kanske är det ett resultat av obefintliga spärrar inom vårt hushåll, kanske de facto att jag är småbarnsförälder.

Men just den delen som du säger och som vi diskuterat innan om att duschdörrarna går att "trolla bort" gör att jag inte gillade den senaste planlösningen. För toalettstolen kommer alltid kännas inklämd och felplacerad (i mina ögon då) även med duschdörrarna borttrollade. Medan det med den ursprungliga layouten kommer kännas rymligt när duschdörrarna är ur vägen.

Men jag vet inte vad du reagerade på eller riktade dig mot i ditt inlägg, så jag bara gissade och kände mig lite träffad kanske ;)
Kan bara hålla med dig om att toalettstolen inte bör placeras intryckt i hörnan. Så där är vi överens ;)

Mitt inlägg var absolut inget personligt men jag tycker mig ha läst många olika inlägg från många olika personer i olika trådar härinne där det ofta diskuteras att det ska gå och sitta på toalettstolen samtidigt som det duschas och jag har väldigt svårt att förstå varför inte folk ens kan ha sin toalettstol som en fristad. ;)
Ska jag skita så låt mig för i h''''e göra det ifred. haha
 
  • Älska
Jarlsgård
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan bara hålla med dig om att toalettstolen inte bör placeras intryckt i hörnan. Så där är vi överens ;)

Mitt inlägg var absolut inget personligt men jag tycker mig ha läst många olika inlägg från många olika personer i olika trådar härinne där det ofta diskuteras att det ska gå och sitta på toalettstolen samtidigt som det duschas och jag har väldigt svårt att förstå varför inte folk ens kan ha sin toalettstol som en fristad. ;)
Ska jag skita så låt mig för i h''''e göra det ifred. haha
Att skita är viktigt så att rummet fungerar för detta är Prio ett
Toaletten ska bara fungera problemfritt
Utrymmet för och städningen ska bara fungera
Därför bör toaletten stå rakt in från dörren och ha tillräckligt fritt ikring sig så att det bara fungerar
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Kriget Kriget skrev:
ja det var också min tanke med en sådan lösning.
Breddmässigt inga problem. Jag har ca 132 i bredd med toa och vikvägg på 70. Enligt tidigare bifogad bild. Sen så är man ytterst sällan en som sitter på toa samtidigt nån duschar. I normalfallet är vikdörrarna inne då funkar bredden. Men jag har och andra sidan 230 i längd
 
Jag skulle vilja tipsa om att ha golvbrunnen i duschen utmed väggen eller i hörnet för att inte gå på golvbrunnen när duschen inte används. Gjorde väldigt stor skillnad i mitt ungefär lika stora badrum. Kan också tipsa om dusch förvaring om ni väljer inr som dusch dörrar, köp deras förvaringslösningar till dörren, bästa någonsin.
 
R
Har ungefär samma mått på vårat wc/dusch-rum. Flytta förslagsvis wc-stol, handfat och byt till och rundade duschväggar som viks in mot mitten när man inte använder duschen. Med denna planlösning får man dessutom plats med ett högskåp. funkar kanonbra som vårt familj på 5 pers.
 
  • Ritning av wc/dusch-rum med optimerad planlösning för wc-stol, handfat, vikbara duschväggar och högskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
R Andy_72 skrev:
Har ungefär samma mått på vårat wc/dusch-rum. Flytta förslagsvis wc-stol, handfat och byt till och rundade duschväggar som viks in mot mitten när man inte använder duschen. Med denna planlösning får man dessutom plats med ett högskåp. funkar kanonbra som vårt familj på 5 pers.
Ser ju väldigt trångt och svårstädat ut kring toaletten.
 
Maria92 Maria92 skrev:
Kan också tipsa om dusch förvaring om ni väljer inr som dusch dörrar, köp deras förvaringslösningar till dörren, bästa någonsin.
Jag tog inte den för jag visste inte om den förrän jag stod vid kassan på Rinkaby rör och fick frågan, däremot så blir ju då själva duschdörren en storlek mindre, hade kontrollerat noga att den ena dörren skulle gå fri från blandaren och ända in mot väggen men det är precis, en 10cm kortare dörr ger ju massor av marginal..
 
R
Rummet upplevs inte alls som trång. Måtten är 1,87 x 1,55. Om man tar bort högskåpet så kan man ha en något bredare kommod.
 
  • Badrum med duschhörna, toalett och handdukstork, kaklade väggar och plats för högskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kompakt badrum med dusch, toalett och handfat med högskåp, vita väggar och kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
R Andy_72 skrev:
Rummet upplevs inte alls som trång. Måtten är 1,87 x 1,55. Om man tar bort högskåpet så kan man ha en något bredare kommod.
Det är klart att det blir rymligare och bättre plats för toaletten när måttet är 1,87 i stället för 1,60 som TS har. 27 cm gör mycket när det är litet, det är väl i princip bredden på högskåpet.
 
R
Absolut, du har rätt. Det blir inte så mycket plats till övers för högskåp på 1,6. Poängen var att visa att om man flyttar toastol till vänster innanför dörren och handfat bredvid, så frigör det utrymme att ha en duschvägg i högra innerhörnet. Rummet blir bättre disponerat och man slipper ha wc-stolen i blickfånget när man öppnar dörren.
 
90x90 är ganska stort, om det är raka dörrar. Det går ju att ha en asymetrisk eller en mindre. 80x80 är också ganska rymligt.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Lite svårt att komma in i duschen då inte de dörrarna går att öppnas utåt... ;)
Inte alls, jag har haft sådana böjda dörrar i 15 år.
Dörrarna står in mot väggen då ingen är i duschen. Fäller ut ena dörren, kliver in, fäller ut andra dörren. Vipps så står man inne duschen med dörrarna stängda, utan att ha behövt öppna någon dörr utåt.
Så ja det fungerar ypperligt utan att kunna öppna dörrarna utåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.