Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hehe... berätta fördelarna med ditt och nackdelarna med mitt alternativ då... nyfiken i en strut e jag :p:crysmile:
Hmm.. Vill man ha en badrumsmatta som är jättefluffig och go så ställer det till det med dörrar som öppnar utåt, även med lyftgångjärn! Medan mina dörrar går att öppna hur lätt som helst. Man slipper även riskera att krackelera glaset mot wcn och kommoden om man är väldigt aggressiv när man öppnar dörrarna. Vidare så kan man ju faktiskt låta dörrarna vara i öppet läge för att vinna lite golvyta och kunna gena lite snyggt över till kommoden. Sen får man en stång där uppe som man kan hänga upp den superfluffiga men dyblöt badrumsmattan på!

Tja, jag såg en massa fördelar med min egna... Inte så PK, snarare väldigt partisk :surprised:
 
  • Gilla
  • Älska
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Vill man ha en badrumsmatta som är jättefluffig och go så ställer det till det med dörrar som öppnar utåt, även med lyftgångjärn! Medan mina dörrar går att öppna hur lätt som helst.
Det har du helt rätt i men med den lilla ytan så kommer den mattan konstant vara blöt eftersom inga duschdörrar håller helt tätt för vatten utan det kan krypa ut.

Men visst... där fans några fördelar med din variant, det får jag ge dig. ;) (y)
 
  • Wow
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Kriget Kriget skrev:
Vi håller på att planera en större renovering av vårat hus - och i denna plan så funderar vi över ett nytt sekundärt badrum i anslutning till denna renovering.

Min fråga är egentligen om det blir för trångt med en dusch i ett så pass litet badrum (160x160 cm) eller om detta hade kunnat funka? Både för hantverkarna som skall bygga det, och vad gäller funktionen när man väl skall använda badrummet.

Duschen (90x90) tänkte vi vikdörrar av glas för att spara yta när man inte nyttjar duschen.
Kommod/handfat bredd: 50cm.

Se vår nuvarande ritning för mer info.

MVH

[bild]
Blev tvungen att gå och mäta mitt badrum... det är ca 140X130 och sämre planlösning. Det blir nog jättebra som du föreslår, särskilt om du hittar smidiga duschväggar.
Som jämförelse är min dusch 60x130 (med draperi)... funkar för mig men mamma klagar lite när hon är på besök.
 
  • Gilla
Kriget
  • Laddar…
Tack för era svar!
Jag gillade dessa typer duschdörrar:
Ritning av hopfällbara duschdörrar med dimensioner, öppningsbart hörnduschutrymme i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just för att man kan vika in dörrarna helt när duschen inte används.

Jag funderade även på fallet till duschen - då ytan är så pass liten - kan/bör man ha ett fall på hela golvet i badrummet?
 
  • Gilla
morr och 1 till
  • Laddar…
Kriget Kriget skrev:
Jag funderade även på fallet till duschen - då ytan är så pass liten - kan/bör man ha ett fall på hela golvet i badrummet?
Det korta svaret är ska. Det ska svara fall på hela golvet, däremot är det lokalfall i duschen. Hade inte kört lokalfall i hela badrummet då wc och sådant blir meckligt att installera snyggt. Vägghängd hade iofs funkat och i ett såhär litet badrum så hade jag rekommenderat just vägghängd för att få hylln uppe på cisternlådan.

Och ja, vi har krigat om duschväggarna här, i sann anda med ditt nickname ;)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Johannadutch och 2 till
  • Laddar…
Kriget Kriget skrev:
Tack för era svar!
Jag gillade dessa typer duschdörrar:
[bild]

Just för att man kan vika in dörrarna helt när duschen inte används.

Jag funderade även på fallet till duschen - då ytan är så pass liten - kan/bör man ha ett fall på hela golvet i badrummet?
Tycker alltid man ska se till att ha korrekt fall enligt branschreglerna på hela golvet om inte man väljer storformatsplattor där man måste göra avsteg och minimera fallet utanför duschzonen.

Sen brukar jag själv alltid välja att lägga plattorna i duschzonen med en mindre tandning på kammen så man skapar en ytterst liten nivåskillnad på plattorna i duschzon respektive utanför duschzonen, vilket gör att inte vattnet söker sig ut lika lätt i fogarna under dörrarnas gummilister.

Att tilläggas bör då att om man som exempel tar INR duschdörrar som jag själv föredrar och ska ha en duschhörna som heter 90x90...
Då ska väggprofilerna monteras på 900mm från färdig hörna till utkanten av väggprofilerna.
Dörrarna hamnar då på 880x880mm.
Det lokala fallet ska således börja 900x900 från färdigkaklad vägg.
Detta innebär vi flytspacklingen att man bör märka ut duschzonen som 910x910mm från tätskiktsunderlaget för att få lokalfallet att börja korrekt strax utanför dörrarna och så att dörrarna så att säga står innanför den lilla nivåskillnaden man skapar med fixkammen.
 
Redigerat:
  • Gilla
mclovin77 och 3 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Hade inte kört lokalfall i hela badrummet då wc och sådant blir meckligt att installera snyggt.
Tänk bara på när det gäller golvets fall, att där toalettstolen ska stå SKA golvet vara plant !!
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tänk bara på när det gäller golvets fall, att där toalettstolen ska stå SKA golvet vara plant !!
Men helt plant kan det la ändå inte vara?

Nu e jag lite ringrostig, men lokalfallet ska la vara 7-20mm/m medan resterande brukar vara 3-4mm/m?

Så även om det inte skulle vara 100% plant så är det fortfarande inga bekymmer att limma den?

Vidare så kan ju ett lokalfallet vara plant, men limmar du en wc så kommer den bli sned :crysmile:

Så, nu har jag försökt argumentera mig ur detta, blev det en framgångssaga? Knappast.. Därmed ber jag dig om ett litet förtydligande, för att man har en yta på golvet där plattorna läggs plana tror jag inte är detsamma som obefintligt fall?

Vitkaklat badrum med toalett, handfat, duschkabin och mörka golvklinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

??
 
  • Gilla
Moisam
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Men helt plant kan det la ändå inte vara?

Nu e jag lite ringrostig, men lokalfallet ska la vara 7-20mm/m medan resterande brukar vara 3-4mm/m?

Så även om det inte skulle vara 100% plant så är det fortfarande inga bekymmer att limma den?

Vidare så kan ju ett lokalfallet vara plant, men limmar du en wc så kommer den bli sned :crysmile:

Så, nu har jag försökt argumentera mig ur detta, blev det en framgångssaga? Knappast.. Därmed ber jag dig om ett litet förtydligande, för att man har en yta på golvet där plattorna läggs plana tror jag inte är detsamma som obefintligt fall?

[bild]
??
Lokalfallet för mig är i duschzonen och där ska det vara 7-20mm/meter
Fallet utanför ska enligt reglerna vara 5-10mm/meter

Men ytan där toalettstolen ska stå ska ha ett plant golv för att man inte ska behöva "palla upp" toalettstolen.

Man får alltid avtala om plana golv så länge man inte har bakfall. :)
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Ett alternativ är vägghängd toalett. Då frigör man yta samtidigt som man kan ha fall på golvet.
 
  • Gilla
Snö63 och 2 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
I ett så litet utrymme hade jag satsat på denna typ av dörrar. Svängs inåt när man inte duschar och ger mer rymd till rummet.

Tillsammans med vägghängd WC som föreslogs ovan blir det lättstädat och luftigare.


[länk]
Lite svårt att komma in i duschen då inte de dörrarna går att öppnas utåt... ;)
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Lite svårt att komma in i duschen då inte de dörrarna går att öppnas utåt... ;)
Sant. Tänkte inte hela vägen där.
Men å andra sida går det att kliva in i duschen genom att öppna dörrarna inåt.
 
Det där kommer bli utmärkt! Vi har haft ett badrum på 1,4×1,7 och där fick vi in en tvättmaskin också. Det kändes inte speciellt trångt.
 
  • Gilla
  • Wow
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte byta plats på toalett och dusch. Då kommer vikbara väggar funka utmärk. Har själv såna och de behöver faktiskt lite plats utåt för att fungera bra. Mina är 70x90 (70 på väggen med blandare)
 
  • Modernt badrum med toalett bredvid en dusch med vikbara glasdörrar och handdukstork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
John Larson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.