Hej,

Vi planerar att installera en ny täljstenskamin i vårt vardagsrum och har några frågor där vi hoppas på råd från er som har erfarenhet.

Befintlig situation:
  • Vardagsrummet består av en timrad konstruktion.
  • På kökssidan av väggen finns en relativt ny modulskorsten av lättbetongblock.
  • Muren på bilden är gammal och gjord av tegelsten med puts på utsidan.
Vårt projekt:
  • Vi behöver täta det befintliga rökröret och skapa ett nytt hål högre upp från golvet.
  • Jag är osäker på skicket bakom teglet, men när jag knackar på den övre delen av muren verkar det ihåligt bakom putsen.
  • Jag misstänker att det kan finnas timmer bakom eftersom väggen består av en timmerlåda.
Frågor:
  • Är det nödvändigt att riva hela muren och bygga upp den på nytt, eller är det enklare att bara ta bort lite av putsen och tegelstenarna för att skapa ett nytt hål för rörgenomföring?
  • Kan jag använda ett isolerat rökrör så att det kan placeras relativt nära träverket utan risk?
Estetik och avslutning:
  • När arbetet med lappningen är klart, hur svårt är det att lägga ny puts över hela väggen för att få det snyggt? Finns det några tips för att göra det jämnt och prydligt?
Tacksam för alla råd och tips!

• Vägg i vardagsrum med puts, hål för rökrör, omgiven av bruna paneler och golvskydd, bredvid dörr med vita lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakta den som ska besiktiga kaminen när den är färdig så kan han (eller hon) tala om vad som krävs så slipper du göra om allt om det inte blir som dom tycker det ska vara.
Hos mig kom dom förbi gratis vid nyinstallation innan montering och sen fotade jag alla moment till besiktningen då gick allt smidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.