Kan en plan solfångare monteras på en vägg? Mitt tak på mitt framtida garage är vänt åt öster / väster. Dvs gaveln på garaget blir mot söder. Har pannan och mina accar i det som skall bli garaget. Huset har taket i söder läge men då måste jag kulvertera minst 20 m om jag monterar dem där.

Hade tänkt bygga egna solfångare, därav blir det nog plana.....

Fungerar en plan solfångare stående? Bor uppe i norrbotten så vinkeln skulle annars vara rätt så kraftig ändå på dem?

Någon som testat och har statistik hur värme utbytet blir?
 
  • Gilla
Andreas998811
  • Laddar…
Vet inte vilken vinkel som är bäst i norrbotten men.

Solfångarlutning i mellansverige på 45 ger utbyte på 100%
60 ger utbyte på 99% och 90 ger utbyte på 90%, mätt mot horisonten.

Det verkar kunna fungera, men om du kan ta ut dem lite i underkant. På sommaren ger ofta solfångare mer än nödvändigt, beroende på dimensionering, men man får lite extra vår och höst är ju ett plus.

Lycka till / Tanja
 
Inte nu längre!
 
Det borde inte vara något problem att montera plana solfångare i 90 grader, snarare tvärtom.

När man monterar solfångare brant får man ett mindre energiutbyte under sommarmånaderna men däremot får man bättre energiutbyte under höst och vår, energikurvan blir jämnare över hela året sett med brant monterade solfångare.

En annan fördel med att ha solfångarna på vägg är att dom kommer vara snöfria året om.


Mvh
 
Man får ju även kanske öka på ytan en aning då det inte är optimal vinkel men fungerar gör det absolut.
 
Hmm.. ngn berättade att det finns en viss risk att glaset raser vid vertikal montage av plana solfångare. Men solarnor t.ex. hade speciella solfångare som kan monteras på vägg.
 
Sitter de dessutom såpass lågt så att snön fungerar som reflektor är det en utmärkt placering för vinterdrift, och kokrisken på sommaren minimeras.Om glaset inte redan är säkrat så är väl detta inga problem för en händig?Kan tyvärr inte skicka bilder då jag isåfall blir stoppad av moderator.
 
Om du bygger själv så får du ju inget bidrag för solfångarna... finns ju 7500 kr att plocka ut. Jag skulle nog välja en bra vacumrörsfångare som är testad och ger bidrag. Har det på taket här nere i söder och med -5 ute så får vi in 50-60 graders vatten från taket större delen av dagen nu.
 
Visst får han bidrag med Lesol självbyggarsolfångare. Ett säkert kort. Mina fyller 26 år om en månad.
 
Jag har en kompis som har dryga 20 kvm på södervägg, ger mycket malla !!! Fördelen är att de laddar väldigt tidigt och sent på året pga 90 gr vinkeln, stjälper lite på sommaren när man inte vill ha fullt så mycket. Jag har likadana men monterade i ca 15 gr lutning väster mina ger mycket på sommaren och väldigt lite på höst och vår.Min yta är 16 kvm, våra plansolfångare är av tinox modellen med polykarbonat glas antireflexbehandlat vilket gör att vikten blir låg, 38 kg st 100x200 cm.
Vi har olika värmesystem kompisen kör luft/vatten, pellets, sol 1,5 kubik acktank + 2 st 600 liters till solfångarna shuntar över hetvatten till stora tanken sedan in i hus. Jag kör ved/sol solslinga i botten av tekniktank + 2 tankar till totalt 2,25 kubik. På vår höst kan jag då elda och köra solfångarna samtidigt eftersom ved laddar i topp och sol i botten, beroende på utetemp eldning ca 2 ggr i veckan i april-maj.
Jag kör hela volymen med sol (2,25 kubik) på sommaren inte bara tekniktank har då ca 60 grader i tankarna.
 
ja, det är mindre nytta med att få onödigt mycke värme när man minst behöver den.
 
  • solbild plank..jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bor man i ett sten hus på närmare 200 kvm så är det gott att kunna ha lite gratisvärme, tex nu när det är ca 15 grader ute och regn. Ligger väl på ca 55 grader i tankarna och kan köra ut lite värme i stengolven och få varmvatten från tidigare soliga dagar. Som sagt solen skiner inte alla dagar på sommaren i vårt land, sommaren kan va lite kylig även då. Mitt mål är att inte behöva elda något alls på sommaren. Mitt dilemma var att placeringen fanns i söder men för lång ledning till acktank därav den nuvarande placeringen. Man får ju tänka lite på estetiken samtidigt, det får ju inte se ut hur som helst, men dina exerg ser ju helt ok ut ungefär som ett stort fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.