Jag har precis köpt en talriksslip.
Jag köpte den osed och tänkte väl att den kunde vara sliten men funktionsduglig.
När jag fick hem den igår så var jag glad i hågen och stoppade i kontakten och drog igång den...men vilken besvikelse när skivan voblade lite mer än acceptabelt!
Skivan är ø 300mm och voblar nästan 5mm.
Den är alltså skev...
Igår var jag inne på att försöka plana den på nått vis eller att efter ett tips härifrån forumet att limma på en skiva och svarva av den, men jag är rädd att den kommer att bli obalans då skivan kommer att vara orörd på baksidan.
Så vad ska jag göra?
Kommer det att bli obalans i skivan, oavsett om jag låter plana den på någon verkstad eller om jag limmar på en plufsiga och svarvar av densjälv?
Kommer det att göra något?
Eller ska jag köpa en ny skiva?
Jag köpte den osed och tänkte väl att den kunde vara sliten men funktionsduglig.
När jag fick hem den igår så var jag glad i hågen och stoppade i kontakten och drog igång den...men vilken besvikelse när skivan voblade lite mer än acceptabelt!
Skivan är ø 300mm och voblar nästan 5mm.
Den är alltså skev...
Igår var jag inne på att försöka plana den på nått vis eller att efter ett tips härifrån forumet att limma på en skiva och svarva av den, men jag är rädd att den kommer att bli obalans då skivan kommer att vara orörd på baksidan.
Så vad ska jag göra?
Kommer det att bli obalans i skivan, oavsett om jag låter plana den på någon verkstad eller om jag limmar på en plufsiga och svarvar av densjälv?
Kommer det att göra något?
Eller ska jag köpa en ny skiva?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Jag tycker du ska försöka rikta den om du har möjlighet. Jag skulle spänna upp en bit rundstång med samma dimension som motoraxeln och sedan slå försiktigt med rekylfri klubba (sån med blyhagel i).
Tror du man kan få fason på skivan med lite välriktat våld alltså?
Jag kan kanske ha tillgång till en metalsvarv, men den är inte i ordning och klarar nog inte dubbhöjden som krävs.
Tror ni det skulle gå attt montera själva ”kordinatbordet” det som skärverktyget sitte fast på, i min svarv och köra av den?
Jag kan kanske ha tillgång till en metalsvarv, men den är inte i ordning och klarar nog inte dubbhöjden som krävs.
Tror ni det skulle gå attt montera själva ”kordinatbordet” det som skärverktyget sitte fast på, i min svarv och köra av den?
Nä jag har inte det...
Jag var ute och mätte på skivan nu på morgonen och det var inte så illa som jag uppskattade det när den satt på maskinen där det var nästan 5mm.
När jag la den på en plan skiva så var det inte mer än 0,9 mm. Även när jag satt upp den i svarven så var det inte mer än 0,8 mm.
Så jag misstänker att det är axeln som är tilltygad
Jag var ute och mätte på skivan nu på morgonen och det var inte så illa som jag uppskattade det när den satt på maskinen där det var nästan 5mm.
När jag la den på en plan skiva så var det inte mer än 0,9 mm. Även när jag satt upp den i svarven så var det inte mer än 0,8 mm.
Så jag misstänker att det är axeln som är tilltygad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag fått tillbaka skivan som har planats...
Tyvärr så planades den bara och inte ballanserades.
Hur ska man på ett enkelt och smidigt sätt balansera skivan?
Är det till att sätta den på en axel och sätta upp den på ett sätt att den kan snurra lätt och sedan borra ur goda ur skivan där den är som tyngst...?
Tacksam för tipps!
Tyvärr så planades den bara och inte ballanserades.
Hur ska man på ett enkelt och smidigt sätt balansera skivan?
Är det till att sätta den på en axel och sätta upp den på ett sätt att den kan snurra lätt och sedan borra ur goda ur skivan där den är som tyngst...?
Tacksam för tipps!
Verktygstokig
· Halland
· 7 597 inlägg
I princip så ja. Frågorna man ska ställa sig först är hur obalanserad den är? (Dvs behöver den balanseras) och dels om du har tillräckligt med gods för att kunna borra ur? Om godset är tunt kan man istället överväga att exv limma fast små tyngder.L L-OFast skrev: