Asså nu börjar jag bli trött. Hur ska jag sätta sockel om jag ska ha pärlspont som är 12mm, och sockeln är typ 10 mm i över delen. Jag kan ju inte sätta den under sponten utan får ju sätta den på sponten, men då kommer ju foder och sockel inte stämma i höjd? Och jag skulle vilja ha sockelkloss, hur gör jag då? Ska jag sätta dörrfoderna också på sponten så blir där ju 12 mm glipa mellan foder och vägg från brösthöjd och upp. Ska jag sätta salningslist där så blir det väll för och fodret blir 27mm tjockt. Hjälp hur ska det vara. Finns inga tydliga bilder på nätet.
 
B Bullebock skrev:
Asså nu börjar jag bli trött. Hur ska jag sätta sockel om jag ska ha pärlspont som är 12mm, och sockeln är typ 10 mm i över delen. Jag kan ju inte sätta den under sponten utan får ju sätta den på sponten, men då kommer ju foder och sockel inte stämma i höjd? Och jag skulle vilja ha sockelkloss, hur gör jag då? Ska jag sätta dörrfoderna också på sponten så blir där ju 12 mm glipa mellan foder och vägg från brösthöjd och upp. Ska jag sätta salningslist där så blir det väll för och fodret blir 27mm tjockt. Hjälp hur ska det vara. Finns inga tydliga bilder på nätet.
Hej! Hur löste du slutligen ditt problem? Jag är i exakt samma situation och jag tror också att om jag sätter en bräda kommer dörrkarmen att se för tjock ut ... Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde hjälpa mig. Bästa hälsningar!
 
B Beaam skrev:
Hej! Hur löste du slutligen ditt problem? Jag är i exakt samma situation och jag tror också att om jag sätter en bräda kommer dörrkarmen att se för tjock ut ... Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde hjälpa mig. Bästa hälsningar!
Hej det löste sig jävligt bra! Jag kapade masonitskiva på 3 eller 6 mm minns inte, till långsmala skivor så de va 2 cm lägre i höjd än själva sockeln, sen limmade och spikade med dycketpistol på baksidan av alla sockellister sen satt jag bara sockel och foder som vanligt mot väggen och spika, sen pärlsponten ställde jag på sockeln. Jag kapade socken halva hörn 45 grader mot varje foder så att det passade in mot fodernas höjd.

Påminn mig ta bättre bilder närmare håll på söndag om jag glömmer!!
 
  • Öppen vit dörr som visar övergången mellan en rum med tapet och pärlspont till ett annat med brunmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hallen med pärlspont och blommigt tapetserade väggar, vit dörr och inbyggda hyllor, byggdetaljer ännu synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med blommig tapet, pärlspont och arbetsutrustning som stege och såg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med halvvägg av pärlspont och blommig tapet ovanför, detalj av dörrkarm och foder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Posselosse och 2 till
  • Laddar…
B Beaam skrev:
Hej! Hur löste du slutligen ditt problem? Jag är i exakt samma situation och jag tror också att om jag sätter en bräda kommer dörrkarmen att se för tjock ut ... Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde hjälpa mig. Bästa hälsningar!
Även böstlistens hörn gerade jag 45 grader så det matchar höjden mot foderna
 
  • Gilla
Beaam och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket! Det ser väldigt fint ut 🤩
 
B Beaam skrev:
Tack så mycket! Det ser väldigt fint ut 🤩
 
  • Vit målad vägg och golvlist i ett hörn med distinkta skuggor och texturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med ljusgrå panel och vit list, svart matta på golvet, vit eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit stuckatur och listverk i hörn där vägg möter svart golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett hörn med vit, vertikal list och golvsockel bredvid en vit strömbrytare på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med grön växtmönstrad tapet, vit panel och dörrpost i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Jättefint!😍
 
Hej! Jag tänkte att du kanske kunde hjälpa mig. Jag har satt pärlspont i hallen och vet inte hur jag ska avsluta hörnen mot trappan, som inte har någon pärlspont. Tack så mycket för din hjälp! 😸
Den enda:
Närbild av ett hörn där en vägg med pärlspont möter en vanlig målad vägg. Hörnet är oavslutat och visar hur pärlsponten slutar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hörna där en vägg med pärlspont möter en obehandlad vägg, med en synlig ofärdig kant mellan materialen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den andra:
Närbild på hörnet av en väggbeklädnad i pärlspont vid en trappa, med synliga avslutningar i trä mot en målad vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild av ett hörn i en hall där pärlspont möter en slät vägg. Pärlsponten täcker hälften av hörnet och lämnar en synlig rå kant i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Beaam skrev:
Hej! Jag tänkte att du kanske kunde hjälpa mig. Jag har satt pärlspont i hallen och vet inte hur jag ska avsluta hörnen mot trappan, som inte har någon pärlspont. Tack så mycket för din hjälp! 😸
Den enda:
[bild] [bild]
Den andra:
[bild]
Kan du inte sätta en vinkellist i trä?
 
B Beaam skrev:
Hej! Jag tänkte att du kanske kunde hjälpa mig. Jag har satt pärlspont i hallen och vet inte hur jag ska avsluta hörnen mot trappan, som inte har någon pärlspont.
Den enda:
[bild] [bild]
Den andra:
[bild]
B Bullebock skrev:
Kan du inte sätta en vinkellist i trä?
Ja. Men hur gör jag det? lägger jag den ovanpå pärlsponten eller måste jag kappa den sista pärlsponten till vinkellistans bredd?
 
B Beaam skrev:
Ja. Men hur gör jag det? lägger jag den ovanpå pärlsponten eller måste jag kappa den sista pärlsponten till vinkellistans bredd?
Jag hade satt en ovanpå bara! Det blir snyggat!
 
  • Gilla
Beaam
  • Laddar…
B Bullebock skrev:
Jag hade satt en ovanpå bara! Det blir snyggat!
Tack så mycket! 😊Jag ska prova det och berätta hur det går.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.