Asså nu börjar jag bli trött. Hur ska jag sätta sockel om jag ska ha pärlspont som är 12mm, och sockeln är typ 10 mm i över delen. Jag kan ju inte sätta den under sponten utan får ju sätta den på sponten, men då kommer ju foder och sockel inte stämma i höjd? Och jag skulle vilja ha sockelkloss, hur gör jag då? Ska jag sätta dörrfoderna också på sponten så blir där ju 12 mm glipa mellan foder och vägg från brösthöjd och upp. Ska jag sätta salningslist där så blir det väll för och fodret blir 27mm tjockt. Hjälp hur ska det vara. Finns inga tydliga bilder på nätet.
Produkter som diskuteras: "sätta dörrfoderna"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
239 kr inkl moms
Läs mer
Hej! Hur löste du slutligen ditt problem? Jag är i exakt samma situation och jag tror också att om jag sätter en bräda kommer dörrkarmen att se för tjock ut ... Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde hjälpa mig. Bästa hälsningar!B Bullebock skrev:Asså nu börjar jag bli trött. Hur ska jag sätta sockel om jag ska ha pärlspont som är 12mm, och sockeln är typ 10 mm i över delen. Jag kan ju inte sätta den under sponten utan får ju sätta den på sponten, men då kommer ju foder och sockel inte stämma i höjd? Och jag skulle vilja ha sockelkloss, hur gör jag då? Ska jag sätta dörrfoderna också på sponten så blir där ju 12 mm glipa mellan foder och vägg från brösthöjd och upp. Ska jag sätta salningslist där så blir det väll för och fodret blir 27mm tjockt. Hjälp hur ska det vara. Finns inga tydliga bilder på nätet.
Hej det löste sig jävligt bra! Jag kapade masonitskiva på 3 eller 6 mm minns inte, till långsmala skivor så de va 2 cm lägre i höjd än själva sockeln, sen limmade och spikade med dycketpistol på baksidan av alla sockellister sen satt jag bara sockel och foder som vanligt mot väggen och spika, sen pärlsponten ställde jag på sockeln. Jag kapade socken halva hörn 45 grader mot varje foder så att det passade in mot fodernas höjd.B Beaam skrev:
Påminn mig ta bättre bilder närmare håll på söndag om jag glömmer!!
Även böstlistens hörn gerade jag 45 grader så det matchar höjden mot fodernaB Beaam skrev:
Hej! Jag tänkte att du kanske kunde hjälpa mig. Jag har satt pärlspont i hallen och vet inte hur jag ska avsluta hörnen mot trappan, som inte har någon pärlspont. Tack så mycket för din hjälp! 😸
Den enda:
Den andra:
Den enda:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Den andra:
Logga in
Skapa konto
B Beaam skrev:
Ja. Men hur gör jag det? lägger jag den ovanpå pärlsponten eller måste jag kappa den sista pärlsponten till vinkellistans bredd?B Bullebock skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fylla små dyckerthål i foder + sockel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Övergång från allmoge golvsockel till dörrfoder?!
Byggmaterial & Byggteknik -
Klackfoder möter golvsockel
Byggmaterial & Byggteknik -
Måla sockel och foder i samma färg som panel
Färg, Måla & Tapetsera -
Golvsockel, dörrfoder och taklist från Södra
Byggmaterial & Byggteknik