Hej,

Jag och sambon funderar på att skaffa llvp. Vi bor i ett trähus med vattenburen fjärrvärme med såkallat självdrag.
Det är tre saker vi vill uppnå med den.

1.Komfort AC på sommaren främst för sovrum på ovanvåningen.
2.Eliminera kalldrag från balkongen
3.Bättre inomhus luft.

Jag har sett att man kan få pumpar med flera inomhusdelar och det känns ju rimligt att installera en sån isf.

Någon som har tankar kring hur man bäst bör placera inomhusdelarna? På ovanvåningen så vill vi ha ovanför balkongdörren för att den ska kunna göra att golvet inte blir så kallt, markerat med rött i bilden. Ritning av övervåningen i ett hus med markerad plats i rött för AC ovanför balkongdörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett hus med markering över balkongdörren på ovanvåningen som föreslagen plats för en luftvärmepumpsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krokben
Jag hade nog vilja haft en innedel vid altanen så den blåser mot trapphuset, och den andra vid den andra balkongen (inte den du ritat vid). Främst tror jag att ni får bäst värmespridning totalt om ni gör så (närmaste sovrummet kan få det lite kämpigt om ni har hög fläkthastighet på).

Jag tycker du ska sattsa på två separata pumpar. Har hört att dem med två innedelar som delar processor kan få det kämpigt att fördela värmen rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.