Får min värmepump levererad idag men har inte riktigt bestämt mig var jag ska sätta innerdelen. Enplansvilla med källare och inte speciellt öppen planlösning enligt bifogad bild.

Just nu är jag mest inne på alternativ "1" (markerat med röda siffror). Vad tycker ni?

(Jag vet att Värmepumpsforum.com har en speciell forumdel just för dessa frågor, men jag tycker hela det forumet är så rörigt...)

• markplan1_lvp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle valt placering 4.
Trots allt så är ju innedelens fläkt inte helt ljudlös, i varje fall inte på högsta hastighet.

Håller med, den lösning jag själv har (och är väldigt nöjd med) är mest lik 4. Rent uppvärmningsmässigt tror jag även 1 och 3 är bra alternativ under förutsättning att man riktar luftströmmen bra och har dörren till vardagsrummet i lämpligt läge, men ljudet och vinddraget som blir om man vill ha bra verkningsgrad skulle jag uppleva som ett problem i andra rum än i hallen.

Mmmm, ovanför ytterdörren är ju en standardplacering och det är ju automatiskt ett bra alternativ. I förra huset hade vi innedelen (Sanyo 123) ungefär motsvarande "1" och jag upplevde aldrig luftflöde eller ljud speciellt besvärande. Men det är ju också lite trist att ha innedelen mitt i blickfånget så fort man stiger innanför dörren...

Tål att funderas på ikväll!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.