21 942 läst · 32 svar
22k läst
32 svar
Placering fördelarskåp till golvvärme
Sida 1 av 3
Ska byta ut mina vattenburna element mot vattenburen golvvärme.
Ska byta ut i etapper, rum för rum, inte riva ut hela entreplanen på engång.
Badrummet och ett sovrum ligger först ut, och nu till min fråga.
Fördelarskåpet brukar normaltsett sitta i badrummet, men nu när jag ska renovera det i första etappen så kommer jag ju inte åt att ansluta resterande av slingor från dem andra rummen.
Jag har en tanke på att sätta fördelarskåpet i källaren i pannrummet där min pelletsbrännare är installerad. Men hur blir det med golvvärmeslangarna?
Jag kan dra ner golvvärmeslangen i källaren så nära pannrummet som möjligt från alla rum, längsta anslutningslängden blir då ca 5 - 10 meter.
Hur kommer detta påverka värmen ut till slingorna? Räcker det att isolera med rörisolering, eller kommer jag få en märkbar effektförlust?
Någon som har tips och ideer hur man kan lösa detta på bästa vis, när man ska ta renoveringen i etapper?
Mvh
Fördelarskåpet brukar normaltsett sitta i badrummet, men nu när jag ska renovera det i första etappen så kommer jag ju inte åt att ansluta resterande av slingor från dem andra rummen.
Jag har en tanke på att sätta fördelarskåpet i källaren i pannrummet där min pelletsbrännare är installerad. Men hur blir det med golvvärmeslangarna?
Jag kan dra ner golvvärmeslangen i källaren så nära pannrummet som möjligt från alla rum, längsta anslutningslängden blir då ca 5 - 10 meter.
Hur kommer detta påverka värmen ut till slingorna? Räcker det att isolera med rörisolering, eller kommer jag få en märkbar effektförlust?
Någon som har tips och ideer hur man kan lösa detta på bästa vis, när man ska ta renoveringen i etapper?
Mvh
Hej! Det finns kanske möjlighet att placera skåpet i väggen till badrummet men med åtkomst från hall eller angränsande rum bara läck/avlopp mynnar i badrum och då är du inte beroende av när och hur golvslangen läggs.
Sätt fördelaren i källaren och dra golvärmeslangarna till den eftersom. Det du bör tänka på är att notera slingernas längder för injustering. Att sätta den i badrummet kan du glömma på en gång, bara idiotiskt. Fördelaren sätts lämpligt i det utrymmet du kommer kunna dra slangen till under hela renoveringen. Tänk även på att matningarna till de rummen som ligger längst bort inte alltid är enkelt att förlägga sist.samtheman skrev:Ska byta ut mina vattenburna element mot vattenburen golvvärme.
Mvh
rita slingritningar över samtliga utrymmen som skall beläggas med golvvärme, för det kan ändras mycket eftersom. Och har du ursprungsritningen klar innan du börjar kan du alltid dubbelkolla att allt fungerar.
isolering är bra att sätta men inte ett måste när rören ligger i boytan, förlusterna tillför värme till boytan. Långa matningsledningar bör dock isoleras för att minimera värmeöverföring i fel utrymmen.
Golvvärmefördelaren behöver inte placeras i ett utrymme med tätskickt, bara tappvattenskåp som "måste" placeras i våtutrymme.cecar33 skrev:
på ett värmesystem har man en begränsad volym och detta regleras inte av säkervatten ännu.
men det är alltid en bra säkerhet.
Tackar för det snabba svaret!Tommor skrev:Sätt fördelaren i källaren och dra golvärmeslangarna till den eftersom. Det du bör tänka på är att notera slingernas längder för injustering. Att sätta den i badrummet kan du glömma på en gång, bara idiotiskt. Fördelaren sätts lämpligt i det utrymmet du kommer kunna dra slangen till under hela renoveringen. Tänk även på att matningarna till de rummen som ligger längst bort inte alltid är enkelt att förlägga sist.
rita slingritningar över samtliga utrymmen som skall beläggas med golvvärme, för det kan ändras mycket eftersom. Och har du ursprungsritningen klar innan du börjar kan du alltid dubbelkolla att allt fungerar.
isolering är bra att sätta men inte ett måste när rören ligger i boytan, förlusterna tillför värme till boytan. Långa matningsledningar bör dock isoleras för att minimera värmeöverföring i fel utrymmen.
Då går mina tankegångar rätt, blir att jag placerar fördelarskåpet i källaren.
Va också osäker med placeringen av fördelarskåpet att det måste sitta i ett godkänt våtutrymme. Med andra ord så behöver jag inte ha ett fördelarskåp då.
Kanske är bäst ur estetiska skäl, men kan man vända skåpet uppochner med genomförningarna uppåt?
Mvh
Det har jag inte heller sagt men att ev. läckage skall kunna mynna i lämpligt utrymme.Tommor skrev:
Fördelare i källaren är endast en nödlösning som ofta ställer till problem vad jag hört. Har ingen egen erfarenhet av det men väl en bekant som har problem med luft i systemet som efter 3-4 år fortfarande spökar i ett nybyggt hus med två våningar och med både golv och radiatorer på vån.2.
Jadå, det är inga problem. Vår fördelare sitter i taket i tvättstugan under värmegolven ovanför. Det är ju bara att spola ur med vattenslangen med bra tryck i innan man slutmonterar - inga problem.
samtheman skrev:
Det ett finns hur många fungerande anläggningar som helst, själv har jag gjort ett 20tal.
när man fyller slingorna så fyller man dem en i taget, och inte via värmesystemet utan med vattenslang eller påfyllningsutrustning.
Stäng alla slingor, koppla vatten till ena fördelaren, sätt en slang på den andra till ett avlopp.
Öppna en slinga och spola långsamt igenom tills ingen luft finns kvar. Stäng slingan medans vattnet fyller långsamt. Öppna nästa slinga och upprepa tills samtliga slingor är avluftade. Öppna alla slingor och spola ett tag med alla slingor öppna samtidigt och när det inte kommer luft, stäng vattentillförseln utan att tappa ut övertrycket. Ta bort slangen och öppna och kontrollera så det inte är för mycket tryck i golvvärmen.
Sedan öppnar du värmesekundären, klart!
Och nu kommer man ihåg att aldrig låta slingorna tömmas på vatten när man gör ingrepp i värmesystemet, stäng på fördelaren varje gång!
Sedan kommer det att frigöras lite luft under första drift tiden vilket i de flesta fall är väldigt lite och inte stör funktionen. Och får man problem är det bara fortsätta lufta den slingan som bråkar, och när det väl är fungerande kommer det att fungera även om man drar det runt dörrar..
Då skulle jag nästan våga lova att den personen inte luftat ordentligt från början, eller kanske inte använt en diffusionstät slang.cecar33 skrev:Det har jag inte heller sagt men att ev. läckage skall kunna mynna i lämpligt utrymme.
Fördelare i källaren är endast en nödlösning som ofta ställer till problem vad jag hört. Har ingen egen erfarenhet av det men väl en bekant som har problem med luft i systemet som efter 3-4 år fortfarande spökar i ett nybyggt hus med två våningar och med både golv och radiatorer på vån.2.
Fel tryck i systemet, fel förtryck i expansionskärlet, kavitation i pumparna, eller måste fylla systemet för ofta..
För efter så lång tid skall det inte vara besvär. "Om allt är rätt gjort"
Skåpet går nog att montera hur du vill, dock skall man aldrig låta fördelarna vara upp och ner. Då är det bättre att sätta vinklar på slangarna så skåpet/fördelarna är monterade som vanligt. Beroende på vilka ställdon du har på golvvärmen så kan de gå sönder i förtid om de är upp och ner.( OBS! Detta är min egen fakta ej från tillverkare, så vissa märken går säkert bättre än andra att montera upp och ner) men jag gör det aldrig.
edit. Dock är det kanske överkurs med skåp när du inte ska bygga in fördelaren i boyta.. Mer estetisk men dyrare och omständligareomständligare
edit. Dock är det kanske överkurs med skåp när du inte ska bygga in fördelaren i boyta.. Mer estetisk men dyrare och omständligareomständligare
Redigerat:
Jag har också nyligen monterat min nya fördelare under golvslingorna. Då slipper jag ha skiten i någon garderob eller infälld i någon vägg. Jag hade inget bra ställe helt enkelt. Nu har jag fördelaren i en framtida tvättstuga där matarledningarna fanns sedan tidigare.
Jag har luftat slingorna en och en med fullt tappvattentryck. Framtiden får utvisa men än så länge funkar det. Jag har till råga på allt monterat fördelaren upp å ned.. :wow:
Jag har luftat slingorna en och en med fullt tappvattentryck. Framtiden får utvisa men än så länge funkar det. Jag har till råga på allt monterat fördelaren upp å ned.. :wow:
Redigerat: