Hej!

Har kört fast lite i planeringen. Tänkte sätta MD-99 konstantströms LED, samt dimbar driver och vrid-dimmer. Två slingor totalt, med varsin dimmer, men oklart hur många ljuskällor.

Bifogar en skiss som visar taket i de tre rum som berörs. De två nedre rummen i skissen är den huvudsakliga hallen och uppåt syns en korridor som också hör till hallen, men är just en korridor för att ta sig vidare in i huset. De två nedre rummen separeras av en genomgång med tillhörande väggparti som växer ner från taket.

Dörrar och övriga genomgångar är markerade med streckade linjer för att ge lite kontext, men ändå hålla skissen lättläst.

Det som skapar problem är att de två rummen i nedre delen av skissen har väldigt olika form men ändå skall ingå i samma slinga. Rummet nere till vänster kanske behöver en femte ljuskälla, men var placeras den bäst och hur jämkar man de befintliga ljuskällorna?
 
  • Skiss av ett taklayout för belysningsplanering med dimensioner och planerade ljuskällor i en hall och korridor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Är de blå befintliga?
 
Allt är nyinstallation. Markerat med två olika färger för att illustrera att det kommer ligga i två slingor.
 
Åsa Lund
Ok. Näst sista ordet var Befintliga och jag fattade inte vilka som avsågs.

Försök pussla så du får lampor på linje på kors och tvärs i hallen i mitten och ut i de andra rummen. Och med ungefär lika långa avstånd.

Testa med ficklampor att det inte blir för tätt

Jag hade hellre låtit måttet ut till väggen variera.
 
Tack! Jo, "befintliga" avsåg lampor som redan placerats ut på skissen.

Bifogar skiss med ljuskällor på rad. Försökte hitta ett alternativ till detta för jag tycker det ser stelt ut. Men det kanske är så här man gör?

Tilltänkta ljuskällorna är på 320 lumen styck och med 60 grader spridning. Någon sa att de bör monteras på cc 1.5 meter. Glömde nämna att dessa downlights är enda ljuskällan och skall ge god allmänbelysning.

Angående hall-delen nere till höger: Det kanske går att kompensera för icke-centrerade downlights genom att montera en dold led-list i taket?

Skiss av rum med måttangivelser och markerade positioner för downlights i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O ows skrev:
Hej!

Har kört fast lite i planeringen. Tänkte sätta MD-99 konstantströms LED, samt dimbar driver och vrid-dimmer. Två slingor totalt, med varsin dimmer, men oklart hur många ljuskällor.

Bifogar en skiss som visar taket i de tre rum som berörs. De två nedre rummen i skissen är den huvudsakliga hallen och uppåt syns en korridor som också hör till hallen, men är just en korridor för att ta sig vidare in i huset. De två nedre rummen separeras av en genomgång med tillhörande väggparti som växer ner från taket.

Dörrar och övriga genomgångar är markerade med streckade linjer för att ge lite kontext, men ändå hålla skissen lättläst.

Det som skapar problem är att de två rummen i nedre delen av skissen har väldigt olika form men ändå skall ingå i samma slinga. Rummet nere till vänster kanske behöver en femte ljuskälla, men var placeras den bäst och hur jämkar man de befintliga ljuskällorna?

Jag gillar ditt första förslag. Du har en linje längst ner och sen sitter de andra bra. Nu har du ju bara ”plottat ut dem” avstånden är ju inte exakta men jag tycker det ser bra ut, jag har satt 100-tals spotlights och måste säga att jag ogillar raka linjer i sådana här utrymmen. Ljuset bör räcka men varför inte kolla på en armatur pp 500lm+? I korridoren får du mkt ljus. Men som jämförelse så ger en glödlampa cirka 10lm/W.
 
Åsa Lund
Gillade oxå första bäst.
Kladdade lite på en skärmdump.
Räknade till tretton lampor i skärningspunkten.
Kanske att detta blir för många så att du kan glesa ut avstånden.
Det jag menar på är att om du står i en ände av ett långt rum ska alla lampor du ser sitta på rad. Skärmdump med handritade markeringar som visar föreslagen placering och avstånd mellan tretton lampor i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Tack för synpunkterna, och skissen. Bifogar uppdaterad planering.

Var tvungen att lägga till en ljuskälla innanför entrén för att få ett jämnare ljus. Kanske att det går att förskjuta raderna lite för att det inte skall bli så fyrkantigt och stelt, men så här ser det ut för tillfället.

Ungefärlig lux rum för rum:
--
stora hallen: 350 lux
lilla hallen: 320 lux
korridoren: 300 lux

Det hade varit trevligt om korridoren var lite ljusare, särskilt som utrymmet under trappan inte är upplyst i övrigt och kommer äta upp en massa ljus. Går det att sätta ljuskällorna i korridoren tätare och på så sätt klämma in ytterligare en eller två ljuskällor? Ljuskällorna i korridoren linjerar ju med dem i stora hallen så det kanske ser konstigt ut med olika cc?
Ritning av en hall med dimensioner, röda och blå prickar markerar ljuskällor vid entrén och i korridoren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du gjort ljusberäkningar?
 
Nej, tabellen ovan är bara totala lumen / kvm. Har du någon bättre idé så testar jag gärna det.
 
O ows skrev:
Nej, tabellen ovan är bara totala lumen / kvm. Har du någon bättre idé så testar jag gärna det.
Frågan var inte meningen som dryg utan det var just om du hade gjort så som du nu beskrev eller om du räknat på det. Du kan isåfall ladda ner Dialux, det är gratis. Googla bara på Dialux. Försök hitta det som heter bara Dialux och inte Dialux Evo. Gå sedan in på tillverkarens hemsida och leta fram armaturen och ladda ner ljusfilen för aktuell Downlight. Dialux måste bara öppet, armaturen läggs då in i ditt projekt. Det är inte svårt att göra en sån beräkning som du vill göra om man vet hur man gör. Det kan dock ta lite tid men är du intresserad så är det ett användbart program.
Det är inget lightprogram, används av såväl leverantörer som ljusdesigners och installatörer.
 
Ja, inga problem. Tyckte inte du verkade dryg. Ska absolut kolla upp programmet du nämner, så tack för tipset om det.

Fokus under närmaste dagarna är på andra byggprojekt pga tider som måste hållas. Men jag återkommer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.