Vi kommer bygga ett uterum med brutna hörn från Willab nu under våren och i samband med det så vill man få elen på plats då det är snyggast att dra och installera detta så tidigt som möjligt. Hur har ni löst det med att installera vägguttag på väggytor som inte är mot husfasaden och samtidigt så det blir snyggt?

Vi kommer ha glaspartier runt om så antingen får vägguttaget sitta på stolparna på något av de brutna hörnen eller nerfällda med lock i golvet vilket är väldigt dyrt.
 
Enligt vår elektriker kan vanliga eluttag användas i ett uterum så välj några snygga och sätt dem i de brutna hörnen. Beroende på tak så dras matarströmen från tak eller golvbjälklag.
 
Ja det är klart den enklaste lösningen. Vi har som sagt brutna hörn och det gör att stolparna på insidan är vinklade. Ev får ett uttag plats där om man sätter en liten passbit bakom som fyller ut det "V" som blir bakom uttaget Illustration av brutet hörn med vinklade stolpar och ett trästycke som kan fylla utrummet bakom ett uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan fungera men kommer nog förstöra utseendet med de rena linjerna. Vilka mått har stolparna, finns det någon möjlighet att fälla in ett uttag på sidan av stolpen. Funkar om stolpen är lite överdimensionerad.
 
Vad har du tänkt använda uttagen till?
Vi har bara ett uttag i uterummet, resten är fast installerat.
 
Uttagen kommer främst användas för belysning och ev värmefläkt om det skulle behövas. Jag vill slippa att längre fram tänka att jag borde gjort detta när jag väl byggde uterummet :) Jag är inte så mycket för sladdar på golvet, framför allt inte om jag från början hade möjlighet att installera ett par uttag på något snyggt sätt.

Uttag för hörn kan klart vara ett alternativ, och sedan ett på mittstolpen mellan skjutdörrspartierna.
 
Uttag för belysning kan man väl dra 'dolt' typ i taket med infällda lamputtag? Uttag för värmefläkt och annat kan man sätta på husväggen.
 
Jepp men vi vill inte låsa oss vid hängande lampor utan vill också kunna ha golvlampor vilket ger annan frihet kring möblering och och lampor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.