1 586 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Placering av termostat i badrum i kombo med lampknapp
Förbereder inför badrumsrenovering och undrar hur jag ska placera termostaten för elburna golvvärmen.
Lysknappen tänker jag sätta i höjd med dörrbladets handtag. Ska jag sätta termostaten i den övre delen av en dubbeldosa, eller bör man ha mer utrymme emellan så att man har ex en distans mellan lampknapp och termostat på ex 10-20 cm?
Finns det någon norm eller hur har ni andra gjort?
Lysknappen tänker jag sätta i höjd med dörrbladets handtag. Ska jag sätta termostaten i den övre delen av en dubbeldosa, eller bör man ha mer utrymme emellan så att man har ex en distans mellan lampknapp och termostat på ex 10-20 cm?
Finns det någon norm eller hur har ni andra gjort?
Har för mig att det står i montageanvisningen till termostaten att det skall sitta i området kring 1,2-1,4m och det är högre än om du sätter den precis över ljusknappen som väl sitter kring 1 m över golv.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 399 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 399 inlägg
Det kan säkert finnas någon norm men jag bad elektrikern montera termostaten ≈170cm från golv på barnfri höjd och jag tycker inte det ser konstigt ut alls, lampknapparna sitter på normal höjd rakt under. Jag har en dosa på baksidan av väggen för att förenkla byte av givare och jag kan tänka mig att det går från en rekommendation till ett krav när man höjer upp så högt men jag har egentligen ingen aning.
Jag tycker inte det är särskilt snyggt eller praktiskt att sätta ihop termostaten med lampknappen med kombiram.
Jag tycker inte det är särskilt snyggt eller praktiskt att sätta ihop termostaten med lampknappen med kombiram.
Tack
Tror jag sätter lampknappen på 105 cm så det blir som i övriga rum och sedan separat dosa för termostat på 20cm ovan lampknappen.
Tror jag sätter lampknappen på 105 cm så det blir som i övriga rum och sedan separat dosa för termostat på 20cm ovan lampknappen.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 399 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 399 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threa...knapp-termostat-och-uttag.466728/post-4901910
Jag hade visst en bild på't, även fast det inte är som du tänkt kanske det kan hjälpa att ge en idé.
Jag hade visst en bild på't, även fast det inte är som du tänkt kanske det kan hjälpa att ge en idé.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 990 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 990 inlägg
Det är normalt att ha termostater ungefär i ögonhöjd så att man lätt ser graderna de visar och vad man gör för inställningar. 135 cm låter därför lite väl lågt, om nu inte någon vuxen i familjen bara är 150 cm lång.P pennybridge skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 489 inlägg
Svenska standard säger att man följa tillverkarens anvisningar. Eftersom det är en sensor så bör den placeras där de tycker att den ska placeras för att fungera bra. I samma stycke anger standarden 140 cm allmänt för displayer och multifunktionsknappar.
Tack alla. Ska flytta upp den lite till
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 399 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 399 inlägg
Elko skriver såhär på min modell
*När termostaten används som rumstermostat eller kombinerad termostat skall den monteras 1,2 - 1,5 m över golvet*
Jag kör min bara på golvgivaren så placeringen har mindre betydelse men det är ju aldrig fel att följa ändå. Att man inte bör placera den bredvid en dörr blir ju dock tokigt i en stor majoritet av svenska badrum så man får väl ta det för vad det är.
*När termostaten används som rumstermostat eller kombinerad termostat skall den monteras 1,2 - 1,5 m över golvet*
Jag kör min bara på golvgivaren så placeringen har mindre betydelse men det är ju aldrig fel att följa ändå. Att man inte bör placera den bredvid en dörr blir ju dock tokigt i en stor majoritet av svenska badrum så man får väl ta det för vad det är.