Hej,
Jag håller på att planera ett enkelgarage (4,8 m bred) med en carport framför. Tanken först var att göra garagedelen 8,4 m lång och använda limträbalkar på 6 m till carporten. Sedan funderade jag på att förlänga garagedelen med 0,6 meter samtidigt som caportdelen minskas med 0,6 meter.
Följden av detta är att en takstol inte hamnat precis ovanför garageporten (förutsatt att cc 1200 hålls), se bild nedan.
Frågan är om detta medför några problem som man inte kan lös på något hyfsat enkelt sätt? Tanken är att taket ska isoleras, men då borde man väl i princip kunna isolera en del av carport taket. Eller är det dumsnålt att inte ha en extra taktsol där (alternativt förlänga väggreglarna ända upp i nock)?

Schematisk ritning av garagetakstolar med en planerad förändring markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du bör absolut ha något som markerar skillnaden mellan ute och inne. En extra takstol är säkert enklast.

När du gör en ritning som inte är självinstruerande bör du tala om vad för sorts ritning det är. I det här fallet någon sorts sidovy över stommen. Du får garanterat fler svar. När man väl förstår hur den ska läsas är den utmärkt.

E earlo skrev:
Hej,
Jag håller på att planera ett enkelgarage (4,8 m bred) med en carport framför. Tanken först var att göra garagedelen 8,4 m lång och använda limträbalkar på 6 m till carporten. Sedan funderade jag på att förlänga garagedelen med 0,6 meter samtidigt som caportdelen minskas med 0,6 meter.
Följden av detta är att en takstol inte hamnat precis ovanför garageporten (förutsatt att cc 1200 hålls), se bild nedan.
Frågan är om detta medför några problem som man inte kan lös på något hyfsat enkelt sätt? Tanken är att taket ska isoleras, men då borde man väl i princip kunna isolera en del av carport taket. Eller är det dumsnålt att inte ha en extra taktsol där (alternativt förlänga väggreglarna ända upp i nock)?

[bild]
Lite förtydliganden:
Bilden visar en sidovy där garaget är till höger och carporten är till vänster. Det röda strecket visar var garaget slutar, dvs mellan två takstolar.
Min tanke är också att ha ett innertak på carporten så takstolarna kommer inte synas utifrån. Att isolera taket i takstolsfacket mellan garage/carport borde väl gå att lösa på hyfsat normalt sätt ändå.

J justusandersson skrev:
Du bör absolut ha något som markerar skillnaden mellan ute och inne. En extra takstol är säkert enklast.

När du gör en ritning som inte är självinstruerande bör du tala om vad för sorts ritning det är. I det här fallet någon sorts sidovy över stommen. Du får garanterat fler svar. När man väl förstår hur den ska läsas är den utmärkt.
Tack för svaret, har gjort en förtydligande.

Vad ska du med den extra takstolen till? Bygg upp väggen mot yttertaket och fäst en regel på rätt höjd på insidan för att fästa innertaket i.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag tror du kommer att ångra om inte garagevinden är avskiljd mot det fria. Tänk på alla insekter, t.ex. getingar, som gärna letar sig in.

Inga direkta problem att isolera över carport. Inte heller att kopiera en takstol med eget klenare virke för att få upp en isolering i linje med garageport. (behöver ju inte köpa en ny takstol)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.