Hej,
Vi håller på planerar var vi ska placera eluttag för SONOS-högtalare i kök och matrum/vardagsrum.
Tänkt använda oss av SONOS system för att det är smidigt.
En grupp är tänkt att använda tillsammans med TVn som ett surrondsystem och sen en (eller två?) grupper för att kunna spela musik när man lagar mat och hänger i köket samt när man sitter till bords vid matbordet.
Är det någon som har förslag på var vi ska sätta eluttag för att förbereda för högtalare?
Det är säkert mer info vi behöver skriva.
Stort tack på förhand!
Mvh
nybörje
Vi håller på planerar var vi ska placera eluttag för SONOS-högtalare i kök och matrum/vardagsrum.
Tänkt använda oss av SONOS system för att det är smidigt.
En grupp är tänkt att använda tillsammans med TVn som ett surrondsystem och sen en (eller två?) grupper för att kunna spela musik när man lagar mat och hänger i köket samt när man sitter till bords vid matbordet.
Är det någon som har förslag på var vi ska sätta eluttag för att förbereda för högtalare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är säkert mer info vi behöver skriva.
Stort tack på förhand!
Mvh
nybörje
Har en hel del Sonoshögtalare spritt över huset. Jag är heller ingen audiofil eller researcher utan bara placerat dem där jag vill att det ska låta och där det är praktiskt att ha dem. Några observationer:
Sprid inte ut ljudbilden för mycket (i ett enskilt rum) Har provat ha 180° i köket, dvs en i varje hörn diagonalt i rummet, och det skapade en obehaglig känsla när man vände runt huvudet eller rörde sig i rummet. Lite som att hjärnan hela tiden måste kalibrera var skjutet kommer ifrån.
Har en Play5 i väggfäste i ett hörn för det var mest praktiskt, men det dödar ljudet, speciellt basen. Låter inte något bra ur den, men har ingen annan stans att ha den.
Det går inte göra stereopar av olika enheter. Det måste vara av samma modell. Om du vill ha två högtalare i köket och hantera dem som en enhet i appen måste de alltså vara av samma modell.
Sprid inte ut ljudbilden för mycket (i ett enskilt rum) Har provat ha 180° i köket, dvs en i varje hörn diagonalt i rummet, och det skapade en obehaglig känsla när man vände runt huvudet eller rörde sig i rummet. Lite som att hjärnan hela tiden måste kalibrera var skjutet kommer ifrån.
Har en Play5 i väggfäste i ett hörn för det var mest praktiskt, men det dödar ljudet, speciellt basen. Låter inte något bra ur den, men har ingen annan stans att ha den.
Det går inte göra stereopar av olika enheter. Det måste vara av samma modell. Om du vill ha två högtalare i köket och hantera dem som en enhet i appen måste de alltså vara av samma modell.
Stort tack för din input freddedan!F Freddedan skrev:Har en hel del Sonoshögtalare spritt över huset. Jag är heller ingen audiofil eller researcher utan bara placerat dem där jag vill att det ska låta och där det är praktiskt att ha dem. Några observationer:
Då ska jag överge idén om att ha två st i 180 vinkel.
Jag har ett hörn ledigt som passar bra att placera en högtalare i köket. Kanske får placera en play 3/5 där och nöja mig så.
Några förslag på hur man placerar kring matbord?
Tack för svaret Vboivievboivie skrev:
Jag hade tänkt köra trådlöst men det kanske är lika bra att förbereda rör när man ändå har chansen!
Att koppla sonos via kabel kan skapa lite problem över nätverket. Alla högtalare vill koppla ihop sig via det egna wlanet. Och kopplar man en högtalare med sladd kan det bli "rund-koppling" över nätverket. Mina ubquti-switchar ogillade det och jag fick anslutningproblem med TV som satt ihop med ljudlimpan. Lösningen var att stänga av wlanet på de högtalare som kopplas via sladd.
Har mina tre högtalare kopplat trådlöst och har aldrig upplevt något som helst problem med det. Men det är klart trådat ska ju vara ännu driftssäkrare, frågan är kanske hur driftsäkert man behöver ha det...