Vet såklart att detta varit uppe i många trådar men skulle verkligen uppskatta era tankar kring placering av luftvärmepump enligt bilden. Den röda raktangeln är tänkt placering. Vet att det absolut inte är en optimal placering men tror ni det skulle fungera någorlunda bra?

Av estetiska och praktiska skäl gällande utedelen är detta nog den enda placeringen jag kan tänka mig för att kyla och värma övervåningen på vårat sutteränghus. Dörren till rummet där den är placerad är öppen 99% av tiden då det är ett gästrum/kontor.

• Planritning av sutteränghus med markerad placering för luftvärmepump i rött, tänkt för att kyla och värma övervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir fel att sätta innerdelen i ett så litet rum tycker jag. Ta hem ett par återförsäljare som kan se hur det ser ut på plats och föreslå och diskutera möjliga placeringar.

J Josth skrev:
Det blir fel att sätta innerdelen i ett så litet rum tycker jag. Ta hem ett par återförsäljare som kan se hur det ser ut på plats och föreslå och diskutera möjliga placeringar.
Är medveten om att det inte är toppen att sätta den i det lilla rummet. Men kommer det fungera och ge hyfsad effekt?

Ja i det rummet
men inte annars
kommer bara gå onoff utan att få ut något i resterande delar

Planlösningen är direkt dålig för en LLVP då det avskärmar i stort sett överallt med de längsgående väggarna - om man skulle fundera så är det 2 LLVP eller en dual med 2 innerdelar (i stort sett samma pengar så hellre två) satta i vardagsrummet och köket. - problemet kvarstår att blåsa in i sovrummen då det är väldigt vanskligt att få någon vidare cirkulation genom att blåsa genom ett dörrhål, särskilt på avstånd utan blir mer som att försöka blåsa in luft i hålet på en läskflaska...

Om man överväger en infälld takmonterad (eller 2) innerdel som riktar luftströmmen i 4 riktningar samtidigt så kanske lösningsrymden är större när den är typ placerad någonstans vid trappan - men frågan är om det går att lösa med en enda sådan, samt fins det plats i taket för en sådan takmonterad enhet då det kräver viss utrymme uppåt.

jag tror man får planera för att täcka upp de stora rummen och sovrummen får toppas med värme med elelement vid behov, en del vill ha rätt kallt i sovrum - andra frusna som jag vill ha varmt...

Sedan fins vägg/golvmonterade innerdelar som kan blåsa varmluft efter golvet som kan ge ytterligare lösningsrymder, sedan behöver inte en innerdel alltid monteras i taket utan går att placera på andra nivåer och en ställe som slog mig - hur skulle det fungera med en innerdel i samband med er trappa

• Haha
returen
  • Laddar…
Håller med om att ett hembesök av ett par återförsäljare är att rekommendera för att hitta en bättre placering om möjligt.
Ibland får utseende stryka på foten om man vill ha en bättre funktion.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Det blir typ 25 grader i det lilla sovrummet och 20 i köket och vardagsrummet och 15 i stora sovrummet. Tror inte du vill ha det så. Bättre att placera i antingen köket eller vardagsrummet. Går det att dra längre sträcka mellan inne och utedel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.