Hej!
Ska sätta in en ventil för att bättra på lufttillförseln i pannrummet, och jag funderar på vad som är bästa placeringen av denna, tänkte sätta den i dörren till pannrummet, men ska man försöka att sätta den så lågt som möjligt för att den kalla luften ska följa golvet till pannan eller har det ingen betydelse? vad är bästa placeringen i höjdled för att så lite värme som möjligt ska försvinna från pannrummet genom skorstenen?

Sedan så håller jag på och knåpar på ett nytt expansionskärl, har rostfria unionskopplingar liggande med konisk tätning, törs man använda dessa som anslutningar på expansionskärlet? kan man lita på att dessa tätar då det inte är något packningsmaterial i dom?
 
Närmast pannan (så nära som möjligt) och lågt. Min sotare sa 3 ggr skorstens diameter, exempel skorsten 150mm - luftintag 3 x 150 mm luftintag.
 
Då får det bli lågt placerat på källar dörren i mitt fall, blir ca 2 meter till pannan
Ja, 150mm skorsten är vad jag har, men behöver det verkligen vara 3*150?? trodde det räckte med samma area som skorstenen, nåja, jag köpte den största ventil som fans på jula, och den är 200 * 200 i dagsläget har jag ingen ventil utan det drar rätt bra genom rören som har varit till oljetanken samt att räddningen nog varit en ganska otät dörr, nu tänkte jag täta dörren så jag får väl se hur det går, blir det dåligt med luft får jag såga vidare och sätta in fler ventiler. Fins det någon bra ventil som stänger sig själv då suget från pannan minskar eller ska man sätta vanliga med talrik som är öppen hela tiden?
 
Jag har satt ventiler bakom veden som gör att det blir luftdrag genom veden så den torkar, snålade lite på luft men det räcker kör 4x110. Ventilerna är alltid öppna.
 
Så här gjorde jag:

a6.htm9.jpga6.htm12.jpg
 
Det där såg ju snyggt ut:) själv har jag inte så många alternativ då pannrummet är i källaren, har bara dörren eller ett fönster med betong glas som jag kan sätta ventilerna på och med det senare alternativet hamnar ventilen under taket, så dörren får det bli. som det är nu suger pannan även luft ur torpargrunden genom rör och kabelgenomföringar, så jag har en svag förhoppning att en ventil kanske kan minska golvdraget i huset något.
 
anjn skrev:
Det där såg ju snyggt ut:) själv har jag inte så många alternativ då pannrummet är i källaren, har bara dörren eller ett fönster med betong glas som jag kan sätta ventilerna på och med det senare alternativet hamnar ventilen under taket, så dörren får det bli. som det är nu suger pannan även luft ur torpargrunden genom rör och kabelgenomföringar, så jag har en svag förhoppning att en ventil kanske kan minska golvdraget i huset något.
Hmmm att ta luften från torpargrunden låter inte helt optimalt i mina öron, då får du in kall luft i torpargrunden....
Kan man inte gräva ner ett rör och bila hål i väggen, eller dra ett rör från betong glaset utifrån - vinkel - ner till golv och ta luften utifrån, då slipper man släppa ut värmen?:|
 
Krilleman
Jag har dubbel överluft som intag till mitt pannrum, dels orginalet som är en överluft via garaget, sen har jag gjort en extra via vedförrådet (ombyggt garage till ved & acktanks-rum) så jag får lite drag genom veden. Det skadar aldrig...
 
Principskiss på en fiffig lösning vid vedeldning.
 
  • Tillluft pannrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det skulle ju vara en smidig lösning att gå med en trumma i taket från källarfönstret, men det får bli då jag haft råd att byta panna, blir att jag måste riva trumman då jag ska in med tankar och ny panna, det borde ju i vart fall bli en klar förbättring med ventiler i källardörren jämfört med hur det är i nuläget, dvs. inget luftintag alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.