Jag skulle behöva lite hjälp med val av placering av en luft/luft värmepump, bifogar en bild så ni ser planlösning på huset.
Ritning av husplanlösning som visar olika rum och mått, avsedd för placering av luft/luft värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte exemplarisk planlösning för luft/luft, tippar på att hallen är ok om den får plats ovanför dörren eller på sidan så värmen kan leta sig in i v-rummet. Vad har ni för värmesystem idag?
 
Claes Sörmland
Sätter du den i hallen ovanför ytterdörren så blir det ju varmt i kök och vardagsrum i alla fall. Men värmen tar sig bara in i sovrummen om du lämnar dörrarna öppna. Fördelen med hallen är ju också att det inte för så mycket att det låter och blåser där samt att du kan hålla en högre temperatur där än i rum där du faktiskt uppehåller dig i längre stunder. En lite för varm hall ger rimliga lägre temperaturer i grannrummen.
 
Idag har vi direkt el, i hallen finns en kamin så jag har funderat på att sätta den i köket på väggen mot tvättstugan, så den blåser genom köket mot hallen och sovrummen, va tror ni om det?
 
Kanske 2 st då?
 
Claes Sörmland
Om du sätter den i köket så lär du köra den på lägre fläkthastighet för att den låter och du vill troligen inte ha 25 grader C i köket så då kommer det vara svårt att sprida värmen till andra rum.
 
Okej, i hallen skulle jag eventuellt kunna stoppa den men är bara 30cm från dörrlisten upp till taket, är inte de lite för lite utrymme?
 
Blir på mushåret, kolla måtten på några olika.
 
Finns t.ex. Samsung smart Comfort eller Fujitsu "slim" som inte är så höga.
 
Okej ska kolla runt lite vad jag hittar.
 
Ritning av husplan med markerad plats i köket där en Mitsubishi FH35 luftvärmepump installerats, målad röd på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det blev en mitsubishi fh35 i köket (där jag har målat rött på bilden) och det blev riktigt bra, nu har vi minus 28 ute och har 19 grader i sovrummet längst bort och 20 i vardagsrummet, den värmer upp allt förutom garaget där jag har ett element igång
 
Redigerat:
Inga element igång i sovrummet?
 
Nej men det har inte varit så här kallt så länge, det har varit mellan -10 och -17 dom senaste dagarna men idag på morron blev det kallare så lär snart få slå på elementet i sovrummet
 
Grattis! Det är ju världsklass isf. Huset kanske är bra isolerat och tätt.
 
Låter inte som om du har sågspån i väggarna? Jag har en FH25, och sågspån i väggarna... vedspisen jobbar hårt för att stötta, och vi har bara -18.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.