Vi har nyligen köpt fritidshus som värms upp av LLVP. Jag kan ingenting om detta och vill gärna höra era tankar om placeringen. Den står inbyggd i altanen vid entrén till huset utan skydd från tak, så det är fösta frågan. Bör det finnas tak? Sedan bildas det is på fläkten som växer fast i altanen vilket får mig att undra om mellanrummet mellan fläkt och altan är för litet? Jag tar gärna emot förbättringsförslag 😊 Temperaturen låg runt noll när bilderna togs.
Medlem
· västra götaland
· 190 inlägg
Ta dit någon som höjer upp och lappa ihop altanen. Eller ta bort slutet på altanen.
En anledning till att höja pumpen är att vid halvkall väder (under nollan men inte jättekallt) kan det bli ganska rejäl torn av is under maskinen och då skadar det inte med typ 1 meter 'luft' mellan markplan och botten av värmepumpen - gärna ett utrymme man också kommer åt för att spetta loss is om det växer sig för högt.
Som det är monterat idag är det näst intill omöjligt att isrensa med annat än varmvattenslang när det blir fullt under...
Som det är monterat idag är det näst intill omöjligt att isrensa med annat än varmvattenslang när det blir fullt under...