Har ett fritidshus byggt på 50-talet med direktverkande el och vedspis i källare och bottenplan. Endast frostvakt teknikutrymme i källaren som står uppvärmt heltid. Vi har titt som tätt temp ner till -25 och -35 C vintertid där huset finns. Trägolv nästan överallt.

Har goda erfarenheter av LLVP i andra hus men endast enplans. Har planer att kunna använda huset, men endast bottenplan. Idag är det öppet upp i trappen, endast dörr ner till källaren.

När jag började klura på detta för ett par år sedan så tänkte jag en "dual" enhet med två väggmonterade innedelar. Den ena i trappen uppe och den andra i sovrummet nere. Men efter erfarenhet av golvmodell av inomhusdel i hall med klinkergolv så har jag börjat fundera om.

Sedan har jag tänkt om gällande placering av LLVP i sovrum. Och därtill att jag planerar att endast kunna bebo /behöva värma upp endast bottenplan vid vinterbesök.
Läser även på Polarpumpens hemsida om att det oftast är bättre med två LLVP än en maskin med dubbel innedel.

Så min plan har ändrats till följande skiss:

1. sätta in LLVP med golvmodell i kök (under fönster utan möbler/bord framför)
2. byta element på båda planen till oljefyllda (t.ex LVI Yali som jag har i en annan stuga)
3. vid behov/ökad användning av övre plan sätta in en andra LLVP av golvmodell under fönster i ena sovrummet/arbetsrum

Omplaceringen betyder även att utedelarna hamnar på norrsidan, vilket är bättre då det stör mindre utomhus, men spelar det någon roll för LLVPns effektivitet om den sitter på norrväggen eller annan vägg?

Förutom den öppna trappan till övre plan finns gamla emaljventiler i golv/tak för värmeförflyttning mellan planen samt (imkanal?) ventiler åt båda hållen i murstocken i källare, bottenplan och övre plan.

Jag räknar med att jag kommer få spillvärme upp till övre plan, men hade tänkt att hänga upp något draperi i trappan för att minska spillet när jag endast vill komfortvärma bottenplan.
Beroende på utfall så kanske jag kommer hålla lite grundvärme med LLVP. Idag är bottenplan helt kallställd när jag inte är där.

Tänker jag rätt med placering av LLVP och att INTE välja en variant med dubbel enhet för mina behov?

Alla tips mottages tacksamt!
Planskiss av tvåplanshus med märkning av LLVP-placeringar, kök och sovrum. Placering av inomhus och utomhusdelar visas med streckade rutor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två separata LLVP är bättre än en duo om man har plats för utedelarna. Ger bättre prestanda. Spelar ingen roll att ha utedelarna på norrsidan. Det är lufttemperaturen som är avgörande, inte fasadtemperaturen.

• Gilla
johanandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.