Hej alla erfarna och kloka!

Jag har ett typiskt 1,5plans hus från -78 där det sitter en kär gammal trotjänare från Mitsubishi i trappan. Övervåningen får fullt tillräckligt med värme från pumpen, jag har även en braskamin däruppe som jag kan elda med när det blir riktigt kallt. Jag går dock i tankarna att komplettera med en pump till där nere. Utgångspunkten var en Hero 35 eller möjligtvis Hero 25 som jag tänkt att sätta ovanför halldörren som vetter mot tvättstugan. När jag tittar lite närmare så inser jag att den inte får plats på höjden så den idén gick bort.. Däremot skulle den nog kunna få plats inne i tvättstugan, ovanför ytterdörren. Se bilder med illustrationer och lite mått.

Frågan jag söker svar på är då: Är det rimligt att sätta den i tvättstugan som bilden visar? Tanken är att rikta utblåset centrerat rakt fram så det blåser genom dörren och in i hallen för vidare spridning. Iden är att den skulle värma upp smårummen på sidorna i hallen och nå in i vardagsrummet rakt fram. Och även med hjälp av den gamle också värma på lite till i köket..

Skulle det visa sig att samlad expertis inte tror på iden – vad skulle kunna passa innanför dörren, dvs i hallen som jag markerat som alternativ modell..?

Måtten som är markerade är mellan tak <–> undersida foder samt mellan tak <–> undersida karm.

Alla goda råd tas tacksamt emot!

/ Per

Interiörbild på en hall med måttmarkeringar för planerad installation av modell "HERO".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från en hall med öppen dörr som leder in till ett vardagsrum, med textetiketter som pekar ut rum som kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett hem med kök på vänster sida, tvättstuga framåt och katt framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Du tappar effekt för varje dörrhål och ditt första ser väldigt litet ut vilket gör att pumpen kommer att slå av innan värmen nått ut i vardagsrummet
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du tappar effekt för varje dörrhål och ditt första ser väldigt litet ut vilket gör att pumpen kommer att slå av innan värmen nått ut i vardagsrummet
Hej och tack för snabbt svar. Mmm.. det var lite min farhåga.. Dörrhålet är nog inte så smalt som det ser ut, vill minnas att det är 80cm brett och det är då 2 meter till där pumpen skulle få sitta. Hade en förhoppning om att det kanske skulle gå att centrera flödet med flärparna så det hade passerat ut genom dörren men det är väl kanske en fysik man inte rår på. Skall mäta hålet för säkerhets skull ifall det kan ha betydelse. Eller säger du nej oavsett?
 
A
K Keeefan skrev:
Hej och tack för snabbt svar. Mmm.. det var lite min farhåga.. Dörrhålet är nog inte så smalt som det ser ut, vill minnas att det är 80cm brett och det är då 2 meter till där pumpen skulle få sitta. Hade en förhoppning om att det kanske skulle gå att centrera flödet med flärparna så det hade passerat ut genom dörren men det är väl kanske en fysik man inte rår på. Skall mäta hålet för säkerhets skull ifall det kan ha betydelse. Eller säger du nej oavsett?
Du skall ju få in ny luft gemon samma hål så erfarenhetsmässigt får du begränsad nytta av pumpen även i storlek25
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du skall ju få in ny luft gemon samma hål så erfarenhetsmässigt får du begränsad nytta av pumpen även i storlek25
Ahh.. just det.. den tänkte jag inte på.. Det har du såklart rätt i!
Kanske får tänka om och sätta en i andra änden av huset, i vardagsrummet ungefär där vitrinskåpet är på mittersta bilden.
Alternativt köra på den gamle tills den gjort sitt och sen sätt en Hero där istället. Vet inte hur mycket det egentligen finns att spara med att köra två pumpar i den här sortens hus. Har du någon uppfattning? Ligger idag på knappa 17 000KWh totalt med ett fristående garage/förråd som jag håller runt 15 grader i och dessutom utan att ha energisparat på något vis. Gissar att jag säkert kommer ner en del genom att sänka i garaget, dra ner på värmegolvet i badrummet osv..

Tack för alla goda råd du alltid bidrar med här på forumet!
 
A
Den placeringen kommer att bli optimal
Fördelen med 2 pumpar är att de kan gå på låg effekt och man får än bättre verkningsgrad
 
  • Älska
Keeefan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Den placeringen kommer att bli optimal
Fördelen med 2 pumpar är att de kan gå på låg effekt och man får än bättre verkningsgrad
Toppen, då vet jag vad som blir bäst!

Tack igen!:beer:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.