Är i startgroparna att utrusta stugan med en luft/luft-värmepump, ur komfortperspektiv inte så mycket ekonomiskt, men är lite kluven angående placering. Då stugan är liten, ca 45 kvadrat, samt att det är lågt till tak så är placeringsmöjligheterna ganska få. Det jag tittar på just nu är antingen, alternativ ett, en Mitsubishi Ninja minsta modellen, placerad i stora sovrummet (blå markering). En fördel med detta alternativ är att jag kan placera utedelen på ett vidbyggt förråd och förhoppningsvis slippa resonans in i stugan.

Alternativ två en Mitsubishi Dojo, placerad under fönstret i hallen (röd markering). Detta innebär dock att man tar bort hallens enda elradiator. I köket finns ingen plats för den och att ha en innedel på väggen i hallen blir också konstigt då den kommer blåsa luften rakt på en när man sitter vid matbordet, oavsett var man placerar den. I detta alternativ kommer Dojon blåsa ut luften under bordet, är det något tokigt med det som jag inte tänker på? Jag ser bara den positiva sidan med det att man förhoppningsvis kommer ha varma golv :D

Stugan står i norra norrland och ska man ta hänsyn till verkningsgraderna så är det till fördel för Ninjan då den pallar ner till -35, mot -25 för Dojon. Däremot brukar stugan stå kallställd under den kallaste vintern och öppnas upp mitten-slutet på februari, så jag vet inte hur mycket det påverkar egentligen.

Någon som har input?

Ritning av stuga med markerade platser för värmepump, blått i sovrum och rött i hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.