Jag behöver förslag på var jag ska placera ftx-aggregatet samt friskluftintaget? Vind finns.

Låter det mycket från friskluftintaget, hur långt från uteplats bör man placera det?
Osäker på om jag ska ha frånluft från garderoben i stora sovrummet men det kan väl inte vara någon nackdel?

Planritning markplan ventilationsritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

planritning källare Ventilation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk på att ljudet lätt fortplantar sig genom väggar. Jag hade inte hängt det vägg i vägg med ett sovrum om jag inte var tvungen. Intaget låter inte så mycket.
 
Tack. jag glömde skriva det. Jag vill inte ha aggregatet ovanför eller väg i vägg med sovrum.
 
För egen del så placerade jag aggregatet i den delen av huset där jag inte har sovrum utan ovanför köket i krypvinden i lösullen. Men jag hade tidigare en till/frånluftvärmepump
 
I ditt fall skulle jag placera det ovanför garaget, eller om det inte är möjligt, ovanför köket nära vardagsrummet. I vissa driftlägen kan det låta en del och ljudet fortplantar sig genom väggar och tak. Ljudet i frånluftsdonen kan också bli högre närmare aggregatet.
Tänk på att montera aggregatet löst liggande på ett ljud och vibrationsdämpande material. T ex 50 mm stenullsmatta.
Jag kan inte uppfatta några ljud från mitt friskluftsintag.
 
Friskluftsintaget är bra om man kan lägga på en norrsida så får man inte in solvärmd luft på sommaren.

Vårt agg har vi på vinden. Det står på en gummimatta och sen står det halvvägs ned i lösullen. Visst hörs det något i rummet som det står ovanför men det är ganska tyst ändå.

Däremot tycker jag att man kan höra det på utsidan mer än på insidan. Förmodligen är det utblåset som låter. Då har vi ändå tvåvåningshus. Tänkte ta upp det med grannen, om han störs av det så får vi sätta på en dämpare (på utblåset).
 
Redigerat:
Bra att det inte låter från friskluftintaget, då blir det enklare att placera ut det. Hur långa rör kan man ha? Om jag placerar aggregatet i garaget blir det ca 24 m rör till ventilerna i källaren. Kan det bli olämpligt långa rör och hur långt som mest är det lämpligt att inluftröret är?
 
Motståndet för luften kommer framförallt från böjar och ventiler - inte så mycket från själva längden. Men 24 meter låter ändå ganska långt, kan nog vara vettigt att räkna på det. Kan du hålla en stor diemnsion under den största delen så är det nog ingen fara. Det är en fördel om systemet kan bli så symetriskt som möjligt - då förebygger man att man måste strypa en ventil onödigt mycket i förhållande till övriga (det kan ge upphov till ljud).
 
Så symmetriskt som möjligt borde bli nånstans runt där kylskåpet är ungefär och då blir det ca 7 m till gaveln där jag sätter friskluftventilen. Ska försöka rita upp rördragning med utgångspunkt från det då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.