Husägare
· Uddevalla
· 23 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Tänkte bygga ett hus till min AM, men jag har lagt mina guidekablar som i ett ”V” ut från laddningsstationen, vilket resulterar i att roboten kommer in lite från sidan och inte vill komma in genom öppningen på huset. Min fråga är helt enkelt om jag kan lägga guidekablarna parallellt ut från stationen ett par meter, så att den kommer rakt in i huset, eller kommer guidekablarna då att ”slå ut” varandra?
Bästa svaret
Jag är 99% säker att man kan lägga dom parallellt. Anledningen att två parallella gränskablar tar ut varandra är för att signalen går åt två olika håll vilket gör att magnetfälten är inverterade mot varandra.Daniel Hagsten skrev:[bild]
Hej.
Tänkte bygga ett hus till min AM, men jag har lagt mina guidekablar som i ett ”V” ut från laddningsstationen, vilket resulterar i att roboten kommer in lite från sidan och inte vill komma in genom öppningen på huset. Min fråga är helt enkelt om jag kan lägga guidekablarna parallellt ut från stationen ett par meter, så att den kommer rakt in i huset, eller kommer guidekablarna då att ”slå ut” varandra?
Husägare
· Uddevalla
· 23 inlägg
Tack! Jag misstänkte det också, men ville höra det från någon mer innan jag river upp kablarna.G golfgreen skrev:
Nja så är det inte, du tänker på begränsningsslingan som går in/ut från en ö.G golfgreen skrev:
Men guiderna kan absolut löpa parallellt, vilket om jag inte minns fel även står i manualen att de ska göra.
Eftersom det handlar om likström går strömmen åt samma håll i guiderna in mot laddstationen.
Hade strömmen gått åt olika håll hade klipparen tappat guiden sista biten in.
Det var ju det jag skrev?legion skrev:Nja så är det inte, du tänker på begränsningsslingan som går in/ut från en ö.
Men guiderna kan absolut löpa parallellt, vilket om jag inte minns fel även står i manualen att de ska göra.
Eftersom det handlar om likström går strömmen åt samma håll i guiderna in mot laddstationen.
Hade strömmen gått åt olika håll hade klipparen tappat guiden sista biten in.
Husägare
· Uddevalla
· 23 inlägg
Tack för alla svar! Nu ska här ut och kopplas om.
Har en fråga till om guidekabel, har letat lite men hittar inget svar på min fråga...
Kan man dra guidekabel över begränsningsslingan som går in/ut från en ö?? Eller kommer det att bli problem?
Kan man dra guidekabel över begränsningsslingan som går in/ut från en ö?? Eller kommer det att bli problem?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 573 inlägg
Verkar som om du har rätt, jag hr provat nu, och när jag skulle skicka iväg klipparen för att testa guideslingan så klagde den på att det inte skulle gå då jag passerat begränsningskabel, men sen gick den ut via guideslingan över annan kabel ändå....Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 573 inlägg
Ja, jag har haft det så över ett år utan att det varit något problem. Det finns säkert en minimal risk inblandad, annars hade de väl inte sagt att man inte ska göra så, men jag känner inte till någon som haft problem med det.